Sebastian Vettel hétéves kora óta ül versenyautóban. Első sikerét mindössze egyéves versenyzés után nyolcesztendősen, gokarttal szerezte. Tizenöt éves koráig számos különböző bajnokságokat nyert meg, majd junior Európa-bajnokká avatták.
2003-ban Formula-autókra váltott, és a német BMW-kupában úgy szerzett óriási fölénnyel bajnoki címet, hogy a húsz versenyből mind a hússzor dobogóra állhatott. Az F–1-es istállót vásárló Red Bull fiatal versenyzőket támogató programjának vezetői is felfigyeltek rá: a tehetségkutatást vezető Helmut Marko egykori F–1-es pilótát lenyűgözte a fogszabályzós német srác autóvezetése és laza, mégis érett jelleme.
A Red Bull és a BMW támogatásával Vettel gyorsan vette a szamárlétra fokait, 2005-ben a Formula–3 Euroszériában az ötödik helyen végzett, ahol ötször annyi pontot szerzett, mint csapattársa, de futamot nem tudott nyerni. Ez nagyban volt köszönhető Lewis Hamilton dominanciájának, aki akkoriban szintén ott versenyzett. Ennek ellenére Vettel lett az Év Újonca cím birtokosa.
A Formula–1-ben 2006-ban, a Török Nagydíj pénteki szabadedzésén debütált mint a BMW Sauber tesztpilótája. Ő tudhatta magáénak az edzés legjobb idejét, méghozzá a száguldó cirkusz történetének legfiatalabb pilótájaként. A tesztnapon egyébként még első köre megkezdése előtt megbüntették: a megengedettnél gyorsabban hajtott a boxutcából kifelé.
Élesben először 2007-ben versenyzett Indianapolisban, az előző futamban óriásit bukó Robert Kubicát helyettesítve. A tizenkilenc éves tinédzser nyolcadikként azonnal pontot szerzett, igaz csak egyet. Miután Kubica visszatért, a Red Bull-testvércsapat, a Toro Rosso kölcsönkérte, így indulhatott a Magyar Nagydíjon, ahol a 16. pozícióban végzett. Két év után – miután a Mercedes nem tartott rá igényt – Vettel a Red Bullhoz igazolt a pályafutását befejező David Coulthard helyére.
Az idei év Sebastian Vettel szerint egy elképesztő hullámvasút volt. „Nem is tudom, hányszor változott a helyzet a tabella élén. Fernandót és engem is rengetegen leírtak az idény különböző szakaszaiban, mégis mindketten fel tudtunk állni. A Ferrari mellett a McLaren szintén kőkeményen küzdött: Lewisnak is megszakadt néhányszor a szíve – de talán mindannyian tele tudnánk írni egy könyvet azokról a versenyekről, amelyeket megnyertünk volna, ha nem történik valami szerencsétlenség. Elsősorban mentálisan volt megterhelő az évad, nehéz volt nem odafigyelni a bírálóinkra és a mindig nagyon kritikus sajtóra” – fogalmazott.
Vettel az utolsó, Abu Dhabi nagydíjra jelentős hátránnyal érkezett, nem ő volt a fő esélyes a világbajnoki címre. Három éve Kimi Räikkönen is a harmadik helyen állt a vébén az utolsó futam előtt, mégis világbajnok lett. „Érdekes, pont rá gondoltam vasárnap délelőtt. Hozzá hasonlóan én is kizárólag a saját feladatommal akartam foglalkozni. Persze ki gondolta, hogy Fernando a Ferrarival a harmadik rajtkockából indulva csak hetedik lesz? Néha ilyen kiszámíthatatlan az autósport” – tette hozzá az ifjú világbajnok.
Vettel érdekes személyiség: a „sztárság” és a száguldó cirkusz légköre ellenére inkább visszahúzódó. „A legrosszabb, ha csodagyereknek vagy Baby Schuminak hívnak. Az újságíróknak valamit írniuk kell, különben kirúgják őket, ezért ilyen hülyeségeket találnak ki” – nyilatkozta egy ízben. Emellett az autóversenyzőket körüldongó női rajongók sem tudták elhódítani a szívét gimnáziumi szerelmétől, Hanna Pratertől. „Sosem voltam az a típus, aki úgy váltogatja a barátnőit, mint más a fehérneműjét. Egyszer csak lett egy barátnőm, nagyon boldog vagyok vele, úgyhogy ennyi” – mondta erről.
A jelenleg huszonhárom éves fiatalember az F–1 történetének legfiatalabb világbajnoka. „Van egy srác a csapatban, aki fejből tudja az összes világbajnokot 1950 óta. Csak mondunk neki egy évszámot, és már mondja is a nevet. Mostantól én is rajta vagyok a listán, ott a nevem Ayrton Sennáé és Michael Schumacheré mellett. Nagyon büszke vagyok” – nyilatkozta a verseny után.
Magyar F–1 siker
36 fôbôl álló magyar sportbírói és beavatkozói különítmény segítette és felügyelte az F–1 utolsó, Abu Dhabi futamát. A pályabírók vezetôje a már 25 éve a motorsportban dolgozó Zettner Tamás volt, aki a már összeszokott magyar csapatát vitte magával. Így a Hungaroringen bevált és egyedülálló rendszert használta idén a Yas Marina pálya versenyirányítása. A beavatkozások is a hungaroringes csapat segítségével történtek. Köztük Schumacher és Liuzzi balesete, ahol mindössze pár biztonsági autó mögött töltött kör után sikerült a két roncsautót elszállítani, és feltakarítani a pályát az alkatrészektôl és a szennyezôdésektôl. A magyar csapatnak egyéb feladatai is voltak: ôk képezték a helyi pályabírókat is. A világbajnoki döntőnek otthont adó Yas Marina pályán a futamokat a naplementéhez igazították. Nemcsak a látvány miatt: napközben gyakran a 35 fokot is meghaladja a hômérséklet, ami este a kellemes 23-25 fokra csökken. A pálya egyébként úgy van megvilágítva, hogy ha az ember nem figyeli a Nap mozgását, nehéz megmondani, hogy fent van-e még, vagy már lement. A Yas Marina pálya mellett épült a világ egyik leglátványosabb és legkülönlegesebb vidámparkja, a Ferrari World, ahol az olasz életérzés találkozott az arabok pénzével. Az óriási tűzpiros létesítmény a műholdas képeken is kivehetô, alakja a tengeri csillaghoz hasonlít, aminek három lába van. A vidámparkban található múzeum, versenyzôiskola, 3D-s élethű F–1 szimulátor és egy hatalmas hullámvasút, amely pontosan egy F–1-es autó gyorsulásával képes mindössze 6 másodperc alatt elérni a 260 km/h-t.