A klezmer zene – mint népi gyökerekkel rendelkező, hagyományápoló m?faj –
egyes helyi közösségekben keletkezett: a Közép-Kelet-Európából mára már eltűnt
gettók, illetve a zsidók által sűrűn lakott települések szolgáltak szülőhelyül
számára. Eredetileg esküvőkön játszott, vidám, örömteli muzsika volt a klezmer,
majd egyre sokoldalúbb lett, miközben magába ötvözte az adott ország folklórzenei
elemeit is. A holocaust azután ezeket a helyi kisközösségeket szinte teljesen felszámolta,
s ezzel egy időben a klezmer is eltűnt Európából.
Amerikában a tér- és időbeli távolság, illetve a korszakváltások ugyan csökkentették
e zene befolyását az ottani zsidó közösségekre, azonban maga a klezmer – mint
zenei stílus és egyben sajátos életfilozófia is – tovább tudott élni.
A New York-i alapítású Klezmatics kezdetben csak egy volt azok közül a zenekarok közül,
akik a klezmer új hullámában tűntek fel. Tradicionális klezmert és jazz combót játszottak.
Folyamatosan tágult a zenei világuk, repertoárjuk ma már gazdagon tartalmazza más népek
zenéjének különböző elemeit, így például bolgár, török, magyar, horvát népzenei
motívumokat is.
A Klezmatics vezető zenészei szóló albumaikon különféle zenei hangzásokkal kísérleteznek.
A hegedűs, Alicia Svigals Fiddle címmel készített egy anyagot, amelyben a klezmer ősi
világának hegedűjátékát dolgozta fel. Lorin Sklamberg énekes és akkordion (régi
billentyűs hangszer) játékos jiddis nyelv? gyermekdalokból készít albumot. A klarinétos
Matt Darriau a Paradox Trióval együtt készített egy műsort, amely sajátos elegyét
nyújtja a balkáni népzenének és a jazznek. A zenekart alapító Frank London egy
filmhez és egy színházi előadáshoz írt zenét, amelyben a haszid zenét avantgárd
szemszögből mutatja be. Legutóbbi albumuk pedig 15 rövid jiddis verset tartalmaz általuk
megzenésítve.
Joggal merül fel a kérdés: hogyan lehet egyszerre tisztelettel és újító szándékkal
nyúlni az ősi tradícióhoz? Az alapító Frank London véleménye szerint ennek titka
abban rejlik, hogy az együttes tagjai hisznek abban a zenében, amit játszanak. Különösen
igaz ez a jiddis nyelv? dalokra, amelyeknél "hinnünk kell a szavakban, amelyeket énekelünk".
Ebben semmi különös nincsen, állítja London, hiszen évezredek óta bárki
felfedezhette a zsidó dalokat és szövegeket, és hihetett bennük. Az együttes
tagjaira különösen inspirálóan hat, hogy a tapasztalatok azt mutatják: amit és
ahogyan játszanak, az olyan fajta zene, amit nagyon sok ember akar hallani.
A Klezmatics együttes koncertjét október 27-én 18 órától a Petőfi Csarnokban
hallhatják az érdeklődők. Vendégként fellép Gryllus Dániel és Gryllus Vilmos. A
koncert előtt Klezmer és Irodalom címmel ugyanott kávéházi beszélgetésre is sor
kerül.