A statisztikákat viszont jelentősen javíthatja, hogy az ünnepek előtt már alig lehetett szabad szobát találni. A jelenleg bejelentett közel 100 szállodai beruházás is ellentmondani látszik a hazai turizmus recessziójának. Az elmúlt néhány hétben két négycsillagos termál-wellness hotelt adtak át. A szállodaipar jeles képviselőit, köztük az új szállodák igazgatóit kérdeztük a válságról és személyes tapasztalataikról.
A „meglepetéshotel” Mezőkövesd-Zsórifürdőn
Több szempontból is meglepő ez a 2,5-3 milliárd forint értékű beruházás, amely meghatározó szimbólum egy olyan régióban, mint Borsod megye, és további lendületet adhat a fejlesztéseknek más területen is. A Balneo Hotel Zsori Thermál & Wellness tulajdonosi köre is fantáziát látott a környék vonzerejében, ahova tehetős, minőségi szolgáltatásokat kedvelő vendégkört várnak. Arról, hogy miért pont ide építettek szállodát, Juhász Lászlót, a Budapesti Gazdasági Főiskola docensét, a Balneo Hotel igazgatóját kérdeztem. „Négy magyar magánszemély beruházása a Balneo Hotel. A hotel ötlete több összetevőből áll. A Zsóry fürdő kiváló megközelíthetősége – az M3-as autópálya lehajtójától 5 percre van –, valamint 12 kirándulóhely gyűjtőpontjában áll. 25 kilométeres körzetben Eger, a Bükki Nemzeti Park és a Tisza-tó is elérhető. A Magyarországon egyedülálló kénes gyógyfürdő mellett nem volt olyan színvonalú szálloda, ahova igényes vendégkör járna vissza. Megkértük a gyógyszállói engedélyt is, így a Zsóry fürdő gyógyhellyé lesz nyilvánítva.”
A négyemeletes, 134 szobás szálloda várható népszerűségéhez hozzájárulhat az is, hogy saját gyógyvize van a wellnessrészlegben, kitűnő konyhája pedig gyorsan elröpíti jó hírét. Szerencsés, hogy az építész és a belsőépítész ugyanaz a személy, Herrer Cézár Ybl-díjas építész volt, ez a szálloda praktikus és átgondolt tereiben szembetűnő.
A hazai turizmus és a gazdasági helyzet viszonylatát a szállodaigazgató a következőképpen foglalta össze: „Egyéni vendégek utazásában nem látok negatív elmozdulást. A belföldi turizmust az üdülési csekk mozgatja, amit már egy évvel ezelőtt kiadtak. Amíg ezek nem fogynak el, addig bízom abban, hogy nem történik változás. A gazdasági recesszió mindig másként hat a turizmusra, akár a rendszeresen, akár az alkalmanként utazókat vizsgáljuk. Az emberek ilyenkor általában a hosszabb, nehezebben végrehajtható utakat mondják le, és inkább a belföldi igényes szálláshelyeket választják. A 2001-es New York-i terrortámadás idején is inkább a repülőutak száma csökkent.
A pesti szállodák nem állnak túl jól a külföldi vendégéjszakák számával, jó ötlet lenne, ha vidékieknek kidolgoznának különböző csomagokat, amiben színház-, múzeum- és koncertprogramokat kínálnának, hasonlóan ahhoz, ahogy a vidéki szállodák invitálják a budapestieket. Akkor lenne sikeres a Magyar Turizmus Zrt. kampánya, ha erre is fordítanának a marketingből. A Budapest-program alapvetően a belföldi turizmust erősítené.”
A jelenleg Magyarországon folyó beruházásokról Juhász úr kifejtette: „Véleményem szerint le fog állni a beruházási hullám a bankok likviditási gondjai miatt. A szigorítások mellett drágább hitelekből épülhetnek csak új szállodák. Budapesten nem, de vidéken lehet például az Új Magyarország Fejlesztési Tervre vagy EU-támogatásokra számítani.”
Vége a Velencei-tó retro hangulatának