hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Oscar-díjas a Mindenki
Kicsi filmnek a legnagyobb szobor

2017. 03. 02.
Kettőből kettő. Tavaly ilyenkor még csak álmodozhattunk arról, hogy a Saul fia után jön majd egy újabb magyar alkotás, amelynek köszönhetően 2017 kora tavaszán ismét virraszthat az ország. És tessék! Deák Kristóf szűk félórás filmjének elképesztő sikere nemcsak azért fantasztikus, mert ilyen rövid időn belül ismét hazai művészekhez került egy aranyszobor – hanem azért is, mert a film, amely kapta, csodaszép üzenetet közvetít a világ felé.

A Mindenki a Magyar Média Mecenatúra Program támogatásával készült, tízmillió forintból. Természetesen rettenetesen fontos, hogy állami pénzből kisjátékfilmek (is) foroghatnak, de ami ebben az esetben még inkább örvendetes, hogy Deák filmje olyan műfajt képvisel, amely az utóbbi évtizedekben nem igazán találja a hangját és érvényesülési felületeit. A rövidfilmes fesztiválok ugyan egyre népszerűbbek – a Mindenki is a budapesti Friss Húson mutatkozott be 2016 tavaszán – ám a klasszikus vonalvezetésű, szívmelengető tanulságra épülő, igényesen kivitelezett ifjúsági filmek a kilencvenes évek végéig még csak-csak elkészültek (akkor már leginkább a televíziónak), azóta azonban nagyon résen kell lennie annak, aki ilyen produkciókat szeretne látni.

A Mindenki épp egyszerűségével, s persze a katartikus csattanóval fogja meg a nézőt. Két kislány barátságáról, a közösség empátiájának erejéről szól, mely az igen hatásos finálé legutolsó pillanataival lesz igazán hatásos. A történet taglalása minden bizonnyal felesleges. Aki esetleg eddig nem látta a filmet, az gyorsan pótolja, aki viszont már megnézte, pontosan tudja, hogy nagyon fontos benne a zene és a gyerekszereplők természetessége (Gáspárfalvi Dorka és Hais Dorottya alakítása igazi főnyeremény).

Deák Kristóf egy ismerősétől hallotta a sztorit, melynek váza tehát a való életben is megtörtént – eredetileg Svédországban esett meg, de a direktornak aligha volt nehéz a kilencvenes évek magyar iskolai viszonyaira adaptálni a cselekményt. Már csak azért sem, mert a Mindenki vállaltan idealizált képet mutat a közösségről, ami esetében azért nem tűnik hamisnak, mert a gyerekek összetartását, józanságát erőteljesen ellenpontozza a kórusvezető sikerhajhászó hozzáállása. Erika néni egyértelműen a történet „főgonosza”, de Szamosi Zsófia alakításában legalább annyira esendően emberi a karakter, mint amennyire értelemszerűen ellenszenves.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!