2004. 10. 29. (VIII/44)
2003. 10. 03. (VII/40)
Irodalmi klikk a hálón

Irodalmi klikk a hálón

2003. 10. 06.
A www.litera.hu honlapon több jó dolgot is találhat a szörföző. Először is azt, hogy viszonylag messzire űzte a sznobizmust. Úgy értem, a kortárs irodalommal, a jelenkorban megszülető-megszületett írásokkal foglalkozik, de nem a bennfenntesek hűvös, bölcsészszagú nyelvén. Jó példa erre a Hadd szóljon rovat, ahová bárki beküldheti írását – már ha van mersze, és főként tehetsége. A honlap legnagyobb érdeme mégiscsak az, hogy elhiteti: hihetetlenül izgalmas események (vagy inkább nagy e-vel: Események) történnek a kortárs irodalomban.
2002. 11. 08. (VI/45)
Az Arany Dobok Prágába mentek

Az Arany Dobok Prágába mentek

2002. 11. 11.
Kilencedik alkalommal rendezték meg nemrégiben a közép-kelet-európai országok reklámversenyét. A szlovéniai Portorozsban évről évre megtartott rendezvényre a volt szocialista tömb országaiban, az egykori Szovjetunió ázsiai tagköztársaságaiban, valamint a Cipruson, Izraelben és Törökországban készült reklámokat lehet benevezni TV, nyomtatott anyagok, web és különleges médium kategóriában. A fesztivált azzal a céllal hívták létre, hogy ez az új Európa, a keleti, mintegy 400 millió fogyasztót jelentő térség kreatív versenye legyen. A hivatalosan Golden Drum, vagyis Arany Dob névre keresztelt megmérettetés ötletgazdái szerint ugyanis térségünk – a politikai helyzetnek köszönhetően – nemcsak gazdaságilag, hanem reklám szempontjából is eltér a fejlettebb nyugati résztől, és ez elsősorban nem minőséget jelent, hanem megközelítést. Így azok a reklámok indulnak nagyobb eséllyel, amelyekben megvan az a cinkos összekacsintás, hogy "ugye, ezt csak mi értjük". Pontosan az a hatás játszódik ilyenkor le, mint például egy szocializmus korabeli cseh, lengyel vagy magyar film megnézésekor: aki itt átélte az elmúlt évtizedeket, annak sokat, egy nyugatinak pedig kevesebbet mond az alkotás.
1999. 11. 06. (III/44)
Ez Opusz

Ez Opusz

1999. 11. 06.
Ha a tisztelt olvasó nem látott egyetlen epizódot sem a Mézga Gézából, a Frédi és Béniből, a Dr. Bubóból, a Mekk Mesterből, vagy nem hallotta még magyarul a Macskák cím? musicalt, akkor még nem találkozhatott Romhányi József nevével. Ez azonban könnyen bepótolható: nemrég ismét megjelent a "rímhányó" jelzőt kiérdemlő, 1983-ban elhunyt nyelvzsonglőr verseskötete, a Szamárfül. Az egyébként zenei végzettség? Romhányi azok közé az alkotók közé tartozott, akik nem szépirodalmi művekkel, hanem szórakoztató történeteikkel lettek igazán népszerűek. A sikerért viszont meg kell dolgozni, kell hozzá egy adag merészség, egy csipetnyi – de inkább több – kreativitás és eredetiség. Hiszen ki másnak jutna eszébe, hogy egy átlagos, sótlan párbeszédekből álló amerikai rajzfilmet rímekbe szedve adjon vissza? És előtte azt sem tudták sokan elképzelni, hogy egy korabeli magyar család életének ironikus bemutatása egy gyerekesnek tartott m?fajban sikeres lehet. A Mézga Géza írójának újból kiadott verseskötetében állatverseket olvashatunk. Azt persze már az ókor óta tudjuk, hogy az állatversek legtöbbje emberekről, emberi magatartásokról szól. Romhányi szinte állatkertnyi szituációt felvonultat, hogy aztán tanulságokat vonjon le. A zsiráf gőgje cím?ben például ezt: "A világ sok ilyen/csúf esetet ismer./Így megy, ha magasra/kerül fel egy kis fej." A Szamárfül igazán vidám és gazdag olvasnivaló. Egyik fejezete ezt a címet kapta: Ez Opusz? Az opusz szó művet, alkotást jelent. A verseket olvasva nyugodtan megválaszolható a kérdés: igen, ez opusz. Mert az a mód, ahogyan Romhányi játszik a szavakkal: ritmust, zenét, ízt ad nekik, szétszed kifejezéseket, hogy azután új, meghökkentő összetételekkel álljon elő – nos, ez már m?alkotás, amire nem sokan képesek. Szinte minden költeményben találkozhatunk azzal a bölcs iróniával, amely Romhányi egyik alkotásbeli elődjére, Heltai Jenőre volt nagyon jellemző. Heltai – aki a magyar dalszövegírás megteremtője – szintén rímes, humoros krónikákban fricskázta a kort, amelyben élt. A Szamárfül igazán vidám és gazdag olvasnivaló. A remekbe szedett rímeket, a rímekbe szedett remekeket, formabontó nyelvi játékokat szeretőknek ugyan mi mással ajánlhatnánk a kötetet, mint Romhányinak a Corvin áruház számára írt reklámszlogenjével: Minden szinten szinte minden. (Romhányi József: Szamárfül, Gulliver Kiadó, 398 forint)
Aktuális hetilap
Kövessen minket!
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!