Sok kezdő vállalkozó nem tudja, hogy tevékenységének megkezdése előtt
(legfeljebb három évvel korábban) beszerzett és tevékenysége során utóbb felhasznált
anyag- és áruköltségként még el nem számolt kiadásait, valamint a kezdéshez szükséges
egyéb kiadásokat az első adóévben levonhatja az adóalapból. Ez a szabály gépekre,
berendezésekre, eszközökre is vonatkozik. Harmincezer forint alatt egy összegben számolható
el, ha pedig a gép értékesebb, akkor a megfelelő százalékkulcs alkalmazható az elszámolásnál.
Előfordulhat, hogy használtan, ismerőstől vagy baráttól vásárolunk valamit, s
mivel számlánk nincs, adás-vételi szerződéssel tehetjük elszámolhatóvá kiadásainkat.
Ebben az esetben az eladóra az ingó vagyontárgy értékesítésére vonatkozó szabály
szerint 100 ezer forint jövedelemig adómentesség érvényes.
A vállalkozással kapcsolatban felmerülő, szokásos költségeken kívül még a következő
dolgok elszámolhatók. Reprezentáció címén a nettó (áfa nélküli) bevétel 0,5 százaléka
vonható le. Az üzlet, a műhely, a gazdasági épület bérleti díja teljes mértékben
elszámolható. Amenyniben a lakás és a telephely műszakilag nincs elkülönítve, a
rezsiköltségeket (fűtés, a világítás és a technológia energiaköltsége, telefon,
telefax, CB-rádió, telex használati díja) csak a vállalkozói tevékenységgel arányosan
lehet figyelembe venni.
Ha évközben nem gyűjtöttük a gépkocsi használatára eső költségeket (benzin, javítási
és egyéb számlák), akkor már csak az APEH által közzétett norma szerint tudjuk
elszámolni. Ezenkívül kilométerenként 3 forint költségátalányt számolhatunk el.
Tudni kell, hogy ebben az esetben is vezetnünk kell az útnyilvántartást.
Sokan most fizetik be az önkéntes kölcsönös nyugdíjbiztosításukat, hiszen az éves
befizetés fele levonható az adóból (maximum 100 ezer forintig, akik 2020. január
elseje előtt lesznek nyugdíjasok, 30 ezer forint külön kedvezményt kapnak). Nem változott
a hosszú lejáratú (10 vagy több éves) biztosításhoz kapcsolódó kedvezmény sem,
mely alapján a befizetett összeg 20 százaléka levonható az adóból.
A nagyobb cégeknél népszerű megoldás az adó megtakarítására, hogy a munkáltató
biztosítási kötvényt vásárol dolgozói részére (ezzel csökkenti adóalapját),
majd a következő év elején visszavásárolja, és az így nyert adóforintokat a vállalkozás
céljára fel tudja használni. Az év végén még be lehet fizetni a különböző vállalkozáshoz
szükséges oktatás (számítástechnika, nyelviskola stb.) tandíjait.
A karácsonyi vásárlások mellett most tudunk még olyan eszközökre költeni, amelyek
számlák alapján elszámolhatók, és év közben kimaradtak, például papír-írószer,
alkalmazottak részére munkaruha, reprezentáció.
Mivel minden vállalkozás egyedi, ezért általános tanácsot nem lehet adni abban, hogy
konkrétan milyen költség jöhet szóba, ezért mindenképpen érdemes kikérni egy
szakember véleményét is, aki segíthet abban, hogy szabályosan és lelkiismeret-furdalás
nélkül adózzunk.