A tanár-diák kapcsolat nem a pénzről szól
Most a cselekvés ideje következik, és nem az ígérgetésé. Hiteltelenné válik a
kormány, ha nem váltja valóra az ígéreteit – mondta lapunknak Borbáth Gábor, a
Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) főtitkára. Miután a pedagógusok bére
folyamatosan leszakad a versenyszféra szintjétől, (a rendszerváltás előtti szintnek
csak a 82 százalékát éri el), ezért a 8-10 százalékos béremelések csak
toldozgatások, 10 évi nyomor után nem érzékeltet javulást – tette hozzá.
Az említett mérték? jövő évi béremelés azért nem fogadható el a PSZ számára,
mert a kötelező óraszámot ennek megfelelő mértékben szintén emelik. Igaz, hogy
heti két óráról van szó, de ilyen gyenge pénzért nem várhatják el a kötelezően
előírt többletmunkát – mondta Borbáth. Megoldást többek között új szakmai
struktúra kialakítása, és 30-40 százalékos fizetésemelés jelentene.
A PSZ folyamatosan tárgyal az oktatási tárcával, azonban többnyire nem szakmai, hanem
fiskális szempontok érvényesülnek. A pedagógusok bérhelyzetének rendezése nem csak
ágazati probléma, mert az egész társadalomra kihat. Az alacsony fizetések miatt egyre
többen hűtlenek a szakmához. Főként a fiatal, jól kvalifikált, elsősorban az
informatikára és a nyelvtanításra szakosodott tanárok hagyják el az állami
intézményeket, csupán a magas munkanélküliséggel küszködő térségek tudják
megtartani a pedagógusaikat. Bár a politikai akarat tetten érhető, a valóságban nem
javult a szakma helyzete, sőt más ágazatokkal szemben 10 év után sem érte el a
rendszerváltás előtti bérszintet. A Horn-kormány deklarálta, hogy 2002-re 150 ezer
forint lesz a pedagógusok bruttó bére. Ez olyannyira nem valósult meg, hogy az idén
alig éri el a 84 ezer forintot, a Fidesz-kormány pedig ígéretéhez képest 5
százalékkal elmaradt a bérrendezésben. Tervei szerint mindenesetre 2001 végére
bruttó 107 ezer, 2002 végére 114 ezer 200, 2004 végére pedig bruttó 135 ezer
forintot keresnének a tanárok. A főtitkár szerint azonban ez is csak az elvándorlás
fékezésére lenne elegendő, a megállítására nem.
Az infláció és a pedagógusbérek alakulása 1990 óta