Több napja tart, s már-már válságos helyzetet teremtett Franciaországban a közúti
fuvarozók összehangolt demonstrálása. Elzárták az olajfinomítók és az
üzemanyagraktárak felé vezető utakat, ezzel protestálva a magas üzemanyagárak
ellen. Kritikus helyzet állt elő az üzemanyagkészlet tekintetében: a lyoni
repülőtér számos járatot lemondott, mert megcsappant a kerozintartalék, a legnagyobb
francia benzinkúthálózat pedig bejelentette, hogy töltőállomásaik 80 százalékban
kiürültek. A megmozduláshoz csatlakoztak a taxisok és a mezőgazdasági szállítók,
sőt nagyobb utazó cirkuszok is. Fotó: Reuters
Az elmúlt másfél év alatt háromszorosára nőtt az olaj ára – és ezzel a
termelők bevételei. A fejlett világ ugyanakkor jól birkózik a rekord árral (hiszen a
gazdaságok szerkezete is jelentősen átalakult: ma a gazdaság hajtóerejét nem az
energiaigényes iparágak adják, mint a hetvenes években), sőt az amerikai gazdaság
némiképp áhított lehűlésére utaló jelek sincsenek, ezért a Goldman Sacks
elemzése az 50 dollár hordónkénti ár elérését sem veti el. A nyolcvanas évek óta
most a leggyorsabb a világgazdaság növekedése, ezzel párhuzamosan a legalacsonyabbak
a stratégiai készletek (például az USA-ban 24 év óta nem volt ilyen alacsony), és
hamarosan itt a tél – emiatt több elemző egyáltalán nem tartja lehetetlennek az
árak további emelkedését a várható keresleti nyomás erősödése miatt.
A világ legnagyobb olajkitermelőjének, Szaúd-Arábiának a vezetője, Abdullah herceg
ígéretet tett ugyan, hogy megpróbálja rábírni az OPEC többi tagállamát közeli
bécsi tanácskozásukon, hogy 18 hónapja tartó termeléskorlátozásukon enyhítsenek,
de szerinte a fejlett országoknak is hozzá kellene járulniuk az árszint
csökkenéséhez azzal, hogy mérséklik az olajra kivetett 60 százalékos adót.
A Magyar Autóklub (MAK) kérelmére versenyfelügyeleti eljárást indít a
Gazdasági Versenyhivatal (GHV) a Mol Rt. ellen. Bár a GHV már korábban megállapította,
hogy az olajtársaság nem tér el jelentősen az üzemanyag világpiaci árától, most a
tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvény
megsértésének gyanúja miatt vizsgálat indul. A kérdés az, hogy a Mol túlzottan
magas árakat alkalmazott-e, valamint visszaélt-e az erőfölényével.
Emellett a MAK önálló üzemanyagtöltő állomás kiépítésén fáradozik, Klub
Petrol Kft. néven. Az MTI tudósítása szerint október végén vagy november elején a
fővárosban és néhány vidéki városban megnyílnak az első kutak. A terv az, hogy
1-2 éven belül 100 kutat üzemeltessen a kft. Csak azok vásárolhatnak azonban, akik
befizetik a legalább 1200 forintos, úgynevezett pártolói tagdíjat. A MAK főtitkára
szerint megmozdult az autós társadalom, mert a két és fél hónapja tartó akció során
több tízmilliós tagdíj folyt be.