Hipermarketek hiperszonikus vásárlóknak Fotó: Reuters
Az óceánon túlról érkező hírek recesszióról szólnak, azonban nem párosul mindez depresszióval a lakosság körében: a bevásárlóközpontok hasonlóképpen tele vannak, mint a "boldog békeidőben". Az Egyesült Államokban októberben és novemberben eddig soha nem látott mértékben nőtt a kiskereskedelmi forgalom, ami azt jelzi, hogy az amerikaiak a szeptemberi terrortámadások okozta sokkból felocsúdva már jóval az ünnepi bevásárlási láz berobbanása előtt visszanyerték vásárlási kedvüket, másként fogalmazva, a terrorral kombinált pszichológiai hadviseléssel a fogyasztás Mekkáját nem lehet egyszerűen legyőzni. Közgazdászok elemzése szerint a fogyasztásban lezajlott gyors pozitív fordulat hozzásegítheti az amerikai gazdaságot ahhoz, hogy a vártnál gyorsabban álljon vissza a növekedési pályára. Ha figyelembe vesszük azt, hogy az Egyesült Államok teljes gazdasági teljesítményének kétharmadáért a fogyasztás felel, megérthető, hogy a kormányzat idegcsillapító propagandájával kombinált kamatcsökkentő gazdaságélénkítés máris meghozta a hatását.
Bush elnök buzdítását megfogadva, a tömegek – részben hazafias indíttatásból, részben pénztárcájukat kímélendő – októberben fölkeltek a tévék elől, és megrohamozták a felgyülemlett raktárkészleteiket kiárusító üzleteket. Egyrészt azért, mert a fogyasztás az amerikai nemzeti öntudat része, másrészt azért, mert az amerikaiak nehezen tudtak ellenállni a nulla százalékos autófinanszírozási csomagoknak és a 80-90 százalékos leértékeléseknek.
Erősödött a nemzeti öntudat is, az üzletemberek ugyanolyan büszke optimizmussal viselik diszkrét amerikai zászlós kitűzőiket zakójuk gomblyukában, mint a hajléktalanok, akik az amerikai álom jelképét, a csillagos-sávos szimbólumát foszlott farmerjük zsebéből lógatják ki. Az amerikai zászló ott lobog minden második autón, sok magánlakás erkélyét és szobaablakát is betakarja. Az USA-ban szinte ismeretlen áruhiány egyik jellemző példája volt a közelmúltban az, amikor a hirtelen megugrott kereslet miatt egy darabig sehol nem lehetett amerikai lobogót kapni, mígnem az európai gyártóktól megérkezett az utánpótlás. Egy elegáns stake house ablakában a nemzeti zászló alatti felirat büszkén hirdeti: "Ez színtartó textília!" Egy másik kirakatban amerikai kislány hirdeti egy kapós pólón: "Büszke amerikai kislány vagyok!"