Ebben a módosításban nyilvánvalóan az importőrök lobbija is szerepet játszott, de nem szabad elfeledkeznünk az állami bevételek növelésének szándékáról sem. A változtatás több szempontból is "érdekes". Először is azért, mert ezzel az intézkedéssel kvázi központilag határozzák meg a külkereskedelmi cégeknek, hogy mennyiért vehetik meg az adott árut. Pedig sok mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy kevés az autók után befizetendő közteher. Például az USA-ból Németországba bevitt autó után 8-10 százalék vámot kell fizetni, plusz 16 százalék áfát. Németországból Amerikába bevitt autó után 2,5, maximum 3 százalék vámot és államonként változó, körülbelül 15 százalék áfát kell fizetni. Magyarországon ez úgy néz ki, hogy bár az EU-ban gyártott autókra nincs vám, mégis a 0 százalékos vám mellett 1600 köbcentiig 10 százalék, 1600 köbcenti felett 20 százalék fogyasztói adót kell befizetni, és természetesen 25 százalék áfát minden esetben. De ha ezt az autót Japánból vagy Amerikából hoznánk be, úgy az 1600 köbcentit túllépve 43 százalék vámot, 20 százalék fogyasztói adót és 25 százalék áfát kell fizetnünk.
A jövő évi változás szerint tehát egy Amerikában 5 millió forintos, 1600 köbcentinél nagyobb hengerűrtartalmú autó után minimum 2,5 millió forintos számlát kell hozni, akármennyiért is vette a vállalkozó. Természetesen az
5 millió forint értéket a Vám- és Pénzügyőrség katalógusa mondja meg. Vagyis 2,5 és
5 millió forint között kell lennie az autó értékének, s mivel a háromféle közteher százalékosan hatványozódik, összességében erre az autóra 104 százalékot kell fizetnie a kereskedőnek, ami 2,5-5 millió forint közterhet jelent. Ezért tehát óvatosan az autóbehozatallal! Mindenféleképpen konzultáljunk szakemberrel!
Jó hír ugyanakkor az, hogy nem változtak a magánbehozatali szabályok. A katalógusértéktől 20 százalék erejéig térhet el a magánember. Tervben van, hogy feloldják a magánimportnál meglévő korlátozást, mely szerint egy évben egy család csak egy autót hozhat be – ehelyett személyenként lehet majd évente egy autót behozni.