"Halál az amerikai ikonra!" Tüntetés Indiában Fotó: Reuters
Az iszlám világban immár nem első ízben szállnak versenybe az amerikai szimbólumként meghonosodott fekete italokkal arab társaik. Az első ízben Iránban megjelenő Zamzam-Colát a már európai piacra szánt Mecca-Cola követte. Piaci sikerük hátterében a marketingfogásokon túl ott húzódnak az iszlám hitvilágba illeszkedő ideológiák is. A frissítők fogyasztói vásárlásukkal mintegy voksukat teszik le az Amerika-ellenes szemléletmód, vagy a Mecca-Cola esetében konkrétan a palesztin ügy támogatása mellett. Ez utóbbi bevételének tíz százalékát ugyanis pont e célra szánja a gyártó, aki az "elkötelezett ivás"-t hirdető szlogennel dobta piacra a riválist.
A török kóla bevezetésének is jó alapot adott a közelmúlt diplomáciai csatározását követően kialakult borús kapcsolat az Egyesült Államokkal. Az iraki konfliktus katonai megoldását kockázatosabbá és lassabbá tette az egyébként NATO- szövetséges török kormány azon döntése, melynek következtében nem nyílhatott északi front a szárazföldi akciók végrehajtásához. Amerika válaszul megvonta a korábban megígért többmilliárdos gazdasági támogatást. Ebben a légkörben már csak utolsó csepp volt a pohárban a négy héttel ezelőtt Észak-Irakban letartóztatott tizenegy török katona esete, mely után a bolttulajdonosok többsége visszautasította az amerikai termékek árusítását. Egy török értékesítési menedzser szerint az iraki háború óta honfitársainak kilencven százaléka szembefordult az Egyesült Államokkal, s emiatt sokan a helyi termékeket választják az amerikai áruk helyett.
A Roper ASW Intézet felmérése szerint az amerikai termékek eladása tizenhárom százalékra esett vissza az elmúlt pár hónapban Törökországban – írta a Yahoo.
A Cola Turka hirdetéseinek egyik felelőse, Serdar Erner szerint ők nem török propagandát folytatnak, hanem inkább pozitív nemzeti érzelmeket közvetítenek a vásárlóknak. Jelenleg a korábbi kormányfő fia, Mesut Yilmaz által forgalmazott Coca-Cola birtokolja a piac oroszlánrészét. Az előrejelzések szerint az újonnan megjelent török kóla 25 százalékos részesedésre tehet szert az országban. Érdekes módon a Cola Turka törökországi forgalmazásáért a jelenlegi miniszterelnök fia, Recep Tyyip Erdogan felel.
A Coca-Cola nemrég bezárta szaúd-arábiai kólapalackozó-üzemét, hogy azt átalakítsa ásványvíz és gyümölcslevek palackozására. A korábban évente egymilliárd liter kólát forgalmazó Coca – úgy tűnik – kezd kiszorulni az öbölből. Megfigyelők ezt az egyre erősödő Nyugat-ellenes érzelmekkel, valamint az iszlám
kólák térhódításával magyarázzák. Az amerikai óriáscég szóvivője azonban cáfolja a visszavonulásról terjengő híreket, állítása szerint egyszer? üzleti döntés volt a közel-keleti és az észak-afrikai regionális központ Görögországba költöztetése. Az áthelyezések ellenére továbbra is aktívak kívánnak maradni a régióban – nyilatkozta a szóvivő.