Sivatagi látványosságok. Megszaporodnak az olcsó, exkluzív külföldi utak Fotó: WBS
Az új tagállamok csatlakozásának következménye többek között az uniós áfaszabályokhoz való alkalmazkodás. Az Unióban különleges szabályok vonatkoznak az utazási szolgáltatókra, amelyet árrésrendszernek neveznek. Magyarországon az utazási szolgáltatások áfája már most is a legmagasabb, 25 százalékos kulcsba tartozik. E tekintetében hazánk jóval az EU-átlag fölött van. Niklai Ákos, az Idegenforgalmi Munkaadók Országos Szövetségének elnöke lapunknak elmondta, hogy még Romániában is jóval alacsonyabb áfakulccsal dolgoznak, de a minket jobban érintő, velünk együtt csatlakozó Szlovákiában is csak 19 százalékos, ami hat százalékpontos versenyelőnyt jelent például egy pozsonyi utazásszervező árkialakításakor. Niklai úgy látja, hogy az árfelhajtó mechanizmusnak keresletcsökkentő hatása van, ami az inflációt növeli. A néhány éve éledező belföldi turizmusnak nem tesz jót az általános drágulás sem, ami elsősorban a belföldi személyszállítást, a szállodákat és éttermeket érinti, a 12 százalékról 15 százalékra emelkedő áfával. Vállalatoknál ez jelentős költségnövelő, és ezáltal nyereséget rontó tényező. Az új áfakulcsok veszélybe sodorhatják a turizmusból, vendéglátásból élő kis- és középvállalkozókat. Ezzel párhuzamosan két éven belül a felére (2002-ben 28,5 milliárd, a 2004. évi költségvetésből 14,2 milliárd) csökkent az idegenforgalmi ágazat fejlesztésére előirányzott összeg. Az eddig 0 százalékos nemzetközi személyszállítás is várhatóan 15 százalék áfaköteles lesz. A Skyline Centrum Utazási Irodától kapott számítások szerint például egy közkedvelt Budapest-London-Budapest útvonalon ez 100 ezer forint többletköltséget jelent buszonként (40 fizető utas esetén egy főre lebontva 2500 forint), amit természetesen az utasokra terhelnek. 2004 január 1-jétől az Unió más országaiban is lesznek költségnövelő tényezők, például az Ausztriában bevezetendő útadó, mely kilométerenként 0,15 euró. Ez a londoni desztináció költségeit 20 ezer forinttal emeli buszonként. Az utazási iroda ügyvezetője, Mészöly Géza elmondta, hogy a legnagyobb üzlet az egzotikus utak szervezésében van, mivel csak a buszos kiutaztatásnak lesz áfája, ezért elérhetőbbé válnak olyan távoli paradicsomok, mint Bali vagy a Seychelle-szigetek. Az európai utazási szaklapok szerint is a nyerő üzleti modell kulcsszavai "egzotikus" és "olcsó". Több iroda kényszerül majd ilyen irányú arculatváltásra, mert ezek ára nem fog érdemben változni, és az interneten keresztül sem lehet könnyen megszervezni. A legnagyobb utazó hírében álló németek is összetettebb, távoli utazások alkalmával inkább az irodák szolgáltatásait veszik igénybe. Ez az imageváltás már azóta tart, hogy nagy európai légitársaságok mentek csődbe, és gombamód szaporodnak a "fapadosok", ezért eltűnt vagy egészen minimálisra csökkent a légitársaságok által fizetett komisszió, az eladott jegyek után járó jutalék. A Finnair már egyáltalán nem fizet jutalékot, a korábban nyolc százalékot utaló British Airways decembertől egy százalékra csökkenti a komissziót. Kurucz János, a Vista utazási irodák igazgatója úgy látja, hogy nagy átrendeződések várhatók a repülőjegy-értékesítés piaci versenyében. Részben olyan formában, hogy nagyobb halak megpróbálnak megenni kisebb halakat. Ez utóbbiak közül sokan kérni is fogják. Az on-line turizmus egyébként rohamosan fejlődik, amit szintén figyelembe kell venni az utazásszervezőknek. Az Egyesült Államokban tavaly 30 millióan találtak maguknak az interneten keresztül szállást vagy repülőjegyet, ötször annyian, mint 1998-ban. Európában is közös utazási portált hozott létre kilenc légitársaság az USA példáján felbuzdulva. Magyarországon is óriási érdeklődés van az on-line turizmus iránt; amint az internetes fizetés akadályai elhárulnak bizonyára robbanásszer? növekedésnek fog indulni.