Összeszerelés a General Motors kínai gyárában. Határok nélkül Fotó: Reuters
"Bárhova is nézel Kínában, növekedést látsz. A Kínával üzletelő európai cégekbe fektető pénzemberek belépőt kapnak a világ leggyorsabban fejlődő piacára" – nyilatkozta Carolina Viguria, a Renta4 madridi cég vezetője és a HSCB holding részvényese. Az évek óta pangó európai gazdaság számára mentőövként szolgálhat a világ legnagyobb gazdasági növekedését produkáló kínai termelés és kereskedelem.
A mintegy 98 milliárd dolláros tőkét felügyelő KBC Asset (Belgium legnagyobb pénzügyi vállalkozása) megbízásából Patrick Casselmann így nyilatkozott a Bloomberg internetes gazdasági honlap számára: "Jelenleg kínai befektetői részvények felvásárlásával foglalkozom, ez hatalmas gazdasági sikersztori, és még évekig fog tartani." Az Európai Bizottság által közzétett statisztikák ezt alátámasztják: az Európai Unióból Kínába irányuló export egy év alatt 19 százalékkal nőtt, és elérte a 22,7 milliárd eurót, miközben az EU importja is 15 százalékkal emelkedett. Ebben a hónapban a Morgan Stanley közzétett egy toplistát arról az 50 európai cégről, amelyek Kína legjelentősebb gazdasági befektetői. Közülük 30 vállalat 20 százalékos növekedést tudott elérni ebben az évben. Felismerve Kína egyre növekvő szerepét, a magyar kormányfő – 44 év után először járva az országban – arra biztatta a kínai üzletembereket, tekintsenek Magyarországra európai terjeszkedésük központjaként, és segítsék elő a magyar termékek kínai befogadását. A tárgyalás eredményeként együttműködés várható a beruházások, az oktatás és az idegenforgalom területén. A következő szezonban már kínai turisták ezreinek látogatása várható.
Kína eddigi legnagyobb európai partnerei között olyan multik vannak, mint az Alcatel, az Ericsson, a Siemens, a Volkswagen vagy a HSBC, a világ második legnagyobb bankja. A kínai növekedés generálta kereskedelemből az európai speditőr cégek is profitálnak: az AP Moeller-Maersk és a Frontline szállító-hajózó vállalatok extra bevételekhez jutottak.
A kínai vállalatok egyre komolyabb konkurenciát jelentenek a fejlett multik számára. Kína legnagyobb mobiltelefon-gyártója, a Ningbo gyors növekedésével komolyan fenyegeti a Nokia világpiaci érdekeit. Nagyon nehéz olyan játékot találni a piacon, ami ne a "Made in China" feliratot viselné. Talán nem is lehet Kínán kívül játékot gyártani, gondolhatná az ember. Nyilván lehet, csak az árversenyben Kína olyat tud, amit Nyugat-Európa nem; ennek hátterében elsősorban az elterjedt gyermekmunka, az embertelen munkakörülmények, a szociális ellátás hiánya áll, ami viszont a makrogazdasági adatokat vizsgáló befektetőket nem igazán érdekli.
Míg az európai cégek zöme profitál a kínai növekedésből, addig néhány szkeptikus vélemény szerint a hirtelen fejlődés megbosszulhatja magát.
"Ha megnézünk olyan cégeket, mint például a Volkswagen konszern, akik Kínában rengeteget fektettek be, és ehhez képest csak töredéket profitáltak, nyilvánvaló, hogy nem minden befektető nyer ezen a piacon" – állítja Matthias Grimm frankfurti üzletember.
A Volkswagent azért nem kell félteni, mivel távol-keleti bevételei az idén is folyamatosan emelkedtek. A VW, Európa legnagyobb autógyártója egyébként három cégen keresztül épít autókat Kínában. A cég nevéhez hűen népautókkal akarja ellátni az egymilliárd kínait. A cél érdekében öt éven belül hatmilliárd eurót invesztálnak be, és évi 1,6 millió gépjárm? előállítását célozták meg. Számos multinacionális cég bezárja európai gyárait, és az olcsó munkaerőt kihasználva vállalja még a hatalmas távolságokat is, hogy gyáraival Kínába települjön át. A Philips Electronics, a szórakoztató elektronikai cikkek legnagyobb európai gyártója szintén az alacsony bér? országokba vitte termelését, az IBM Magyarországról hasonló okok miatt vonult Ázsiába. A sort hosszan lehetne folytatni.
Udo Rosendahl, a frankfurti – 5,9 milliárd dollárral gazdálkodó – DWS befektető csoport vezetője leszögezte, hogy "a hatalmas gazdasági növekedés olyan országokban, mint például Kína, nem egyszeri csoda, hanem egy tartós, folyamatos tényező". Semmi kétség, új gazdasági nagyhatalom van születőben, a kérdés, hogy ez hogyan rendezi át a világgazdaságot.