Egy impozáns céges weboldal, egy online termékismertető nemcsak a vállalkozás marketingköltségeit csökkenti le, hanem jelentősen növeli a versenyképességét is. Az elektronikus kereskedelem internet alapú termék- és szolgáltatáskereskedelmet, valamint naprakész üzleti információkat és lehetőségeket jelent. A kis- és középvállalkozások számára a jövő üzleti lehetőségeinek alapja a gyors információáramlás. Így a világháló a közeljövőben számukra is az üzleti élet első számú kommunikációs eszközévé válik.
A magyar kormány és az Európai Unió közös finanszírozású programja 2004. május elejétől közel másfél évig tart, és összesen három szakaszból áll. Az első részében egy teljesen ingyenes és nyitott tanfolyamsorozat veszi kezdetét. Heti rendszerességgel kerül majd sor megyei és fővárosi rendezvényekre. A jelentkezéseket írásban, a beérkezés sorrendjében fogadják a szervezők. A program második részében kerül sor egy háromnapos tréningre, amely során szakértőkkel közösen elkészítik az adott vállalkozás e-kereskedelmi stratégiáját. Ez a képzés is ingyenes, a résztvevő vállalkozásokat viszont nyilvános pályázat útján választják ki. Végül pedig kialakítanak egy e-com portált is, amely – a tervek szerint – naprakész információkat nyújt, valamint a programba bekapcsolódott cégek számára lehetővé teszi termékeik bemutatását, rendelések felvételét, illetve üzleti együttműködések kialakítását. Ezen szolgáltatások a regisztrált vállalkozások számára szintén ingyenesek.
Az e-commerce sikeres beindítása mindenekelőtt fegyelmezett és átlátható üzletvitelt követel meg. A program sikere éppen ezért nagy minőségi ugrást jelenthet a hazai kis- és középvállalkozói réteg számára. Eddigi tapasztalatok szerint a vállalkozók csak a hirdetési funkció lehetőségét látták az internetes megjelenésben, és további együttműködésre nem mutattak hajlandóságot. Nemzetközi szinten azonban számos példa van arra, hogy milyen nagy jövedelmezőséggel és haszonnal jár az internetes beszerzés, értékesítés vagy éppen kooperációs kapcsolatok kiépítése.
(További információk: www.mvf.hu, e-ker.hu, illetve
[email protected])
E-kereskedelem
Nemzetközi összehasonlításban hazánk elég alacsony szinten áll az e-kereskedelem lakossági elterjedtségében. Nem csoda, ha a magyar online-vásárlók aránya rendkívül lassan, csak évi 1 százalékkal növekedett az elmúlt években. Részarányuk 2003 végén 3 százalékos volt, az ebből származó árbevétel pedig csupán 6 milliárd forint. Az alacsony érték oka, hogy még az aktív internethasználók is csak ritkán szánják rá magukat az e-vásárlásra, habár elég jelentős azoknak a száma, akik a weblapokról tájékozódnak a hagyományos vásárlás előtt. Felmérések szerint, az internethasználók csoportján belül a havi rendszerességgel vásárlók aránya Budapesten a legnagyobb. Nemek szerinti bontásban a férfiak aktivitása magasabb. Az effektív vásárlóknak több mint a kétharmada utánvétellel egyenlíti ki a számláját, a bankkártyás fizetést pedig minden ötödik vásárló veszi igénybe. (GKM)