Erősödő légi konkurencia. A Malév állja a sarat Fotó: MTI
Nem titok, hogy a cseh főváros, Prága óriási előnyt élvez, és legalább negyedmillióval több turistát vonzott az utóbbi években, mint Budapest. Tény az is, hogy hamarabb sikerült megállapodniuk a fapados légitársaságokkal, amelyek sok kispénzű, utazni vágyó embert vittek a szomszédos országba. Ezért jó hír, hogy ebben a hónapban az olasz AlpiEagles is megjelenik Ferihegyen. Szombat kivételével naponta indít járatokat Budapest és Velence között. Az ágazatban szokásos módon csak egy útra lehet helyet foglalni, a legolcsóbb jegyek 19 euróba kerülnek (ami csupán az összes jegy 10-20 százaléka) adó és illeték nélkül. Az AlpiEagles központja Velencében van, és olasz nagyvárosokba szállítja utasait, de mint azt az itáliai légitársaságtól megtudtuk, az utóbbi időben bővítették fapados kínálatukat, megcélozva a mediterrán térség más olyan népszerű üdülőhelyeit is, mint Barcelona, Ibiza, Athén, Thesszaloniki, valamint Kréta, Mikonosz és Szantorini szigete.
Jelentős sajtókampányba fogott az Air Berlin is. A nagy németországi diszkontcég május elsejétől viszi utasait Münchenbe, Düsseldorfba, Hamburgba és Berlinbe.
A legolcsóbb jegy egy irányba 29 euróért vásárolható meg, ami viszont már tartalmazza az összes adót és illetéket.
Az EU keleti bővítésére váró fapados légitársaságok nem véletlenül jelennek meg májustól Budapesten, a csatlakozás napjától ugyanis a piac liberalizálttá válik. Azok, akik eddig vártak a felszállásra, most megszabadulnak a bürokratikus engedélyeztetési eljárásoktól. Így hamarosan felszáll a magyar menedzserek tulajdonában lévő WizzAir, s a korábbi hírek szerint a tőzsdén is jegyzik majd. Szintén májusban kezd a brit EasyJet, amely olcsó berlini desztinációjával komoly versenytársa lesz a Malévnek és a Lufthansának. A szlovák SkyEurope is erősít: megkétszerezi párizsi kapacitását és tovább bővíti európai célpontjait. Az idén több mint egymillió utast akar szállítani. Ebben az évben várható a legnagyobb diszkont légitársaság, az ír Ryanair érkezése is, sőt a svájci Helvetic és a Norwegian Air Shuttle is szeretné elindítani járatait nyugat-európai, svájci és norvég célpontokra.
"A Malév felvette a versenyt a hazánkban is megjelenő fapados légitársaságokkal. Számos akcióval, új árakkal rukkoltunk elő tavaly, és bevezettük az internetes jegyeladást. Így ma már akár 29 ezer 900 forintért bármely európai városba eljuthat az utazóközönség, miközben a fedélzeten ugyanazt a kiszolgálást nyújtjuk" – mondta lapunknak Krebsz Adrienn, a Malév szóvivője.
A fapados légitársaságok keltette versenyt sikeresen kezelte a hazai légitársaság, amit az utaslétszám növekedése bizonyít leginkább. A fapados légitársaságok ugyanis felpezsdítették a piacot, olcsóbbakká váltak a jegyek, bizonyos rétegek számára is elérhetővé vált a repülés. Ezt kihasználva nemcsak a Malév, hanem más nagy nemzeti légitársaságok is, mint a British Airways vagy a Lufthansa is számos akcióval igyekezett több utast magához csábítani. Mint Krebsz Adrienn lapunknak kifejtette, a fapados társaságok valójában nem a légitársaságok, hanem egymás konkurenciái, hiszen más utazóközönséget céloznak meg.
A légi közlekedésben az idén nemcsak a gyarapodó számú fapados cégek hoznak változást, hanem az uniós csatlakozás is, hiszen "megnyílik" az égbolt a légitársaságok előtt: azaz erejükhöz mérten bárhová indíthatnak járatokat. A Malév, felkészülve a nyári szezonra, májustól Ljubjanába, Lyonba indít új járatokat, de az év során még Dubrovnikba, Bécsbe, Várnába, sőt Jekatyerinburgba is megnyit új desztinációkat. Mint Krebsz elmondta, a társaság több akciót is tervez erre az évre, kibővíti az internetes jegyvásárlást, és a közeljövőben nemcsak Budapestről, hanem Londonból és Párizsból is rendelhetünk interneten keresztül repülőjegyet.