hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Kína nagy falat

2004. 08. 30.
Nem irigylésre méltó a világ negyedik, egyben Európa legnagyobb autógyártó cégének számító Volkswagen konszern helyzete. A cégcsoport tőzsdei értéke az elmúlt két évben 11 milliárd dollárral zsugorodott, adózott eredménye pedig közel harmadára esett vissza. A konszern nyereségének drasztikus romlása 2004 első felében tovább folytatódott, és az év végi prognózisok sem túl biztatóak. Fizetésemelésről szó sem lehet a közeljövőben, sőt a mostani bérért többet kell dolgozniuk az alkalmazottaknak. 



Megkopott a Volkswagen dicsősége Fotó: Reuters

Úgy tűnik, a német márka hírneve már nem olyan, mint régen, pedig korábban közel 8 százalékos árelőnyt tudott biztosítani a cég. Az elmúlt időszakban a versenytársak jelentős energiát fordítottak gyártmányaik minőségének javítására és autóik formatervezésének fejlesztésére. Az évekig piacvezető VW-konszern romló profitabilitási helyzetét az is előidézte, hogy az utóbbi időben tovább erősödött a konkurencia által diktált árverseny. A francia, ázsiai és amerikai riválisok gépjárm?-eladásaik növelése és a minél nagyobb piaci részesedés megszerzése érdekében jelentős árengedményeket nyújtottak vásárlóik számára. A világ legnagyobb autókonszernjének számító General Motors például 11 százalékkal csökkentette autói árát Kínában, nagy érvágást okozva ezzel az adott térségben piacvezetőnek számító VW cégcsoport számára. Az árcsökkentés hatására a General Motors kínai eladásai megkétszereződtek, míg a VW értékesítési statisztikája 4,2 százalékos visszaesést mutatott. 

A konszern vezetői a megoldást egy szigorú költségcsökkentési program kidolgozásában, a távol-keleti gyártókapacitás növelésében és új modellek, erős luxusmárkák fejlesztésében látják.

A tervek szerint még idén piacra kerül a Golf nagyobb teljesítmény? változata, jövőre pedig kihozzák az új Passatot és Borát. A VW konszern az elkövetkező négy évben 6 milliárd dollár érték? beruházást tervez Kínában, és 2008-ig a jelenlegi kétszeresére, évi 1,6 millió darabra kívánja növelni ottani gyártókapacitását. A tervek biztatóak, azonban az elemzők nem látják kellően megalapozottnak a német konszern optimista kilátásait. A kínai autógyártásban rejlő profitszerzési lehetőséget nemcsak a VW autógyár szeretné kihasználni, mivel a nem csekély konkurenciának számító General Motors 3 milliárd dollár értékben fog autógyárat építeni az alacsony bérköltséget kínáló távol-keleti országban. Az amerikai beruházó 2007-ig 1,3 millióra szeretné bővíteni éves gyártókapacitását, és 20 új modellt kíván a kínai piacra bevezetni. A két legnagyobb autógyártó mellett a Ford, Peugeot, Toyota, Nissan és Hyundai is négyszeresére szeretné növelni gyártókapacitását Kínában.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!