A kilencvenes évek elején sorra bankcsődökről hallhattunk, és – az OTP-t kivéve – egy bank sem tudott hosszú távon sikeres lenni. Ez a folyamat oda vezetett, hogy mára egyetlen bank sincs magyar tulajdonban, viszont mostanság egyre több a nyereség – már-már szemtelenül sok. Egyes szakemberek úgy tartják, nem baj, ha jól megy a bankoknak, az előbb- utóbb minden piaci szereplőnek jó lehet.
A PSZÁF (Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete) honlapjáról tudható, hogy az első negyedévben közel 73 milliárd adózás előtti eredményt ért el a bankszektor, s ez csaknem 25 százalékkal túlszárnyalta a tervezettet. Már három hónap után lehetett sejteni, hogy ez az év a bankoké lesz. Félévzárás után a pénzintézetek gyorsjelentései csak tovább fokozták az eufóriát, ugyanis néhány nagyobb pénzintézet az előző évekhez képest megsokszorozta féléves bevételét és nyereségét.
A siker titka a gazdaságban rejlik, ahol szinte minden szereplő hitelre vágyik. Elmúlt az az idő, amikor a bankok elzavarták a hitelért folyamodó kisvállalkozókat vagy magánszemélyeket, és VIP-listára kellett kerülni ahhoz, hogy valaki "hiteles" személy lehessen egy bank szemében. Manapság üzletkötők raja keresi fel a lehetséges hiteligénylőket, és számtalan reklám népszerűsíti a legkülönfélébb kölcsönöket. Ma már a kamatok is lehetnek akciósak, igaz, az "apró betűs" részeket is érdemes alaposan elolvasni. A hitelvizsgálat persze mindenre kiterjedő, meglehetősen kellemetlen eljárás, és nagyobb összeghez csak fedezet biztosítása ellenében lehet hozzájutni. A banki tevékenység felfutásában csak azt sajnálhatjuk, hogy mire ilyen rózsás lett a helyzet, gyakorlatilag az összes hazai pénzintézet külföldi tulajdonba került. Sajnálatos jellemzője a hazai hitelezési folyamatnak, hogy a pénzintézetek többszörösen és néha már-már betegesen túlbiztosítják magukat – amit az adatvédelmi ombudsman is kifogásolt. Erre általában a lakossági jelzáloghiteleknél van lehetőség, ami meglehetősen keservessé teszi az ügyintézést, az egyre terjedő áruhitelezésben pedig a magas kamatok, illetve a 30 százalék feletti hiteldíjmutatók (THM) vehetik el a kedvünket. (A Gazdasági Versenyhivatal egyébként vizsgálat alá vette a bankok lakásvásárlásihitel-kihelyezési gyakorlatát.) A legmagasabb kamatok az úgynevezett személyi kölcsönöknél fordulnak elő, ahol akár 50 vagy annál több százalék is lehet a kamat, ezt már uzsorának hívják.
Magyarországon meglehetősen koncentrált a pénzintézeti szektor: 31 bank és 5 hitelintézet működik a PSZÁF engedélyével és ellenőrzése alatt, ebből 8 nagybanknak számít, melyek a piac 75 százalékát birtokolják. Ennek megfelelően a hitelezés és a betétesek 85 százaléka a 10 legnagyobb bank kezében van. A banki vagyon 82 százaléka külföldi tőke.
A Postabankot felvásárló osztrák Erste Bank az egész kelet-európai régióban nagyon sikeres félévet zárt. A tavalyi 165 millió eurós adózott eredmény után 240 millió euró nyereség realizálódott az osztrák, magyar, cseh, horvát és szlovák Erste-fiókokban. A magyarországi Erste Bank a Postabank felvásárlása után 15 millió eurós adózott nyereséggel tavalyi eredményét megháromszorozta. Érdekes, hogy amíg a Postabank állami tulajdonban volt, szinte folyamatosan veszteséget termelt.
Az OTP továbbra is a legsikeresebb lakossági bank a magyar piacon, amit a meglehetősen rugalmatlan ügyfélkezelés ellenére elsősorban kiterjedt fiók- és fejlett ATM-hálózatának köszönhet. Az OTP-nél van a legtöbb betétes, ezért gyakran a legkisebb ügyintézés is félóráig vagy egy óráig tart, persze mellékhelyiség "bankbiztonsági" okokból egyetlen fiókban sincs. Az OTP-csoport az év elején még 125 milliárd forint nyereséget tervezett, ám a kedvező gyorsjelentések hatására már évi 145 milliárdos eredménnyel számolnak, ami igen jelentős növekedés lesz, ha teljesül.
A Magyar Külkereskedelmi Bank (MKB) és a Budapest Bank (BB) is nagyobb szeletet szakított a tortából. A lakossági hitelállomány bővülésének és a deviza alapú hitelek megjelenésének egyik haszonélvezői voltak. Az MKB 18, a BB 27 százalékos növekedést ért el, ami a konkurenciánál ügyfél-barátabb és a "vevőközpontú" kiszolgálásnak köszönhető. A jobb kiszolgálás ellenére még a Budapest Banknál is adódhatnak komoly hiányosságok a hitelügyintézés során.