Lovas György szóvivő és Király László György APEH-elnök. Eljött az idő Fotó: Somorjai L.
Az APEH-szóvivő szerint a hivatal elsősorban azt elismeri, hogy az állampolgárok döntő többsége igyekszik jogszer? magatartást követni. A fizetést mulasztó adóalanyok csoportját több kategóriára lehet bontani. Nagyon sokan vannak, akik szeretnék követni az előírásokat, de tájékozatlanságuk és az információhiány megakadályozza őket, és persze vannak olyanok, akik szándékosan csalnak. "Erre alapul az Apeh deklarált missziója."
"Az új kommunikációs stratégia-váltás tulajdonképpen azt jelenti – mondta Lovas –, hogy míg az elmúlt időszakban a tájékoztatás és a kötelezettségek ismertetése kapott nagyobb hangsúlyt, ezentúl azt is kiemeljük, hogy az adóhatóság szigorúan jár el azokkal szemben, akik törvényt sértenek. Ez a kommunikációs stratégia lényege" – fejtette ki lapunknak a szóvivő. Egy ilyen demonstráció elkedvetlenítheti azokat, akik még bizonytalankodnak, vajon nem úsznának-e meg bizonyos tevékenységeket, vagy nem tudnának-e bizonyos összegeket megtakarítani némi jogkerüléssel. Számukra is visszatartó erő lehet az üzenet, hogy az ellenőrzés lehetősége mindenkit elér – tette hozzá. Emellett természetesen a tájékoztatási munkát sem csökkenti a hivatal. Ez változatlanul a stratégia homlokterében marad. De az, hogy a törvény szigorát még következetesebben igyekszenek érvényesíteni, az biztos. Folyamatosan rögzítik azokat a területeket, amelyekre különösen odafigyel az APEH. A legfontosabb – törvény szerinti – ellenőrzési irányelveket mindig nyilvánosságra hozza a hivatal, ezenkívül bárkit bármikor ellenőrizhet, és "az alszik nyugodtan, aki mindig fegyelmezett módon teljesíti a kötelezettségeit". A szóvivő szerint nem arról van szó, hogy most nagyobb kampányt kezd az APEH, vagyis hogy "még több ellenőr még többfelé megy". Bár a hatékonyságnövekedés is cél, de nem ez a fő kérdés. Sokkal inkább az, hogy "az emberek érezzék, hogy jelen van a hivatal, hogy éberen igyekszik őrködni, és következetesen próbál eljárni".
Tavaly mintegy 400 ezer vizsgálatot bonyolított le az APEH. Ez nagyon sokfajta ellenőrzést jelentett, és közel 300 milliárd forintot hozott. "Ha ezt összehasonlítjuk az éves bevételünk nagyságával, akkor látszik, hogy a misszió nem véletlenül foglalkozott kiemelten azokkal, akik önkéntes bevallók." Az adóhivatal bevételének ugyanis közel a 4 százaléka származik az ellenőrzésekből, ha viszont felhagynának ezzel a tevékenységükkel, ez jóval nagyobb százalékban kurtítaná meg az államháztartást.
A 400 ezer ellenőrzés közül a legtöbb az úgynevezett nagyadózókat – vagyis a háromezer legnagyobb adóbefizetőt –, az áfát, az uniós tagsággal kapcsolatos újdonságokat és a Sulinet program jogosultsági kérdéseit érintette.
Mint megtudtuk, a stratégiaváltásnak több konkrét kiváltó oka volt. Egy biztos: az államháztartással kapcsolatos elvárások növekedtek – ahogy ezt a Pénzügyminisztérium is megfogalmazta már, és az Apeh stratégiai projektjei is előtérbe helyezték az ellenőrzés kérdését. Az is tény, hogy ebben az időszakban olyan tapasztalatokat szereztek, különösen az operatív ellenőrzések során, amelyek arra mutattak, hogy a nagy rendezvényeknél (Sziget Fesztivál, Forma–1) érdemes fokozott figyelmet tanúsítani. Ehhez járul hozzá az is, hogy az ellenőrzést végzők munkája nagyobb elismerést és nyilvánosságot érdemel.
Amióta csak adózás van a világon, létezik adórés is. Ez azt jelenti, hogy az elméletileg és a gyakorlatilag beszedhető adómennyiség nem azonos. A rés többféleképpen csökkenthető: tájékoztatással, ellenőrzéssel, illetve az adókötelezettségek egyszerűsítésével, csökkentésével. Az, hogy most öttel több ellenőr riogatja a népet, ez csak az egyik módszer, és nem is a leghatékonyabb
– ezt még a szakmabeliek is elismerik.
Az adózás ügyének fontosságát már az iskolákban ki kellene hangsúlyozni – mondta a szóvivő. Oktatni kellene az adózási morált, hogy hamarabb legyen róla fogalmuk a fiataloknak. Hogy tudják: ez a demokrácia velejárója. Az adóelkerülés mértéke egyébként attól is függ, hogy milyen a gazdaság teljesítőképessége. Gazdagabb ember szívesebben adózik, míg ha kenyérgondja van, akkor kevésbé.