hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Ki viszi el a flottát?
Malév-privatizáció

2005. 08. 16.
A magyar kormány nem először próbál túladni "szárnyas pénznyelőjén", a Malévon. Az első versenyt 2004 decemberében írták ki, és ez a tender egészen 2005 áprilisáig tartott, míg a másodikat idén július 12-én hirdették meg – szintén eredménytelenül. Ha a jobboldali sajtóorgánumokon múlna, akkor valószínűleg ez a mostani akció sem járna sikerrel. A nemzetközi összeesküvésen keresztül az oroszok flotta-kannibalizációjáig már minden lehetséges érvvel megpróbálták aláásni az egyik nagy esélyes pályázó, az Airbridge Rt. lehetséges győzelmét. A Hetek megkeresésére Oravecz Péter, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV) sajtófőnöke kommentálta az eseményeket.



Malév-gépek Ferihegyen. Új gazdára várva 

Bár a sajtóhírekben augusztus 15-e szerepelt mint az eredményhirdetés biztos dátuma, Oravecz Péter, az ÁPV Rt. sajtófőnöke tisztázta a félreértést: "Az ÁPV Rt. igazgatósága utolsó ülésén 30 nappal meghosszabbította a bírálati szakaszt, amely így szeptember első napjaiban jár le. Augusztus 15-én biztosan nem lehet döntés, hiszen nem is ülésezik aznap az igazgatóság."

Most, a harmadik alkalommal is több vállalat szállt ringbe érvényes ajánlattal a Malév megvásárlásáért. Közülük kettőnek már ismerős volt a terep, hiszen a jelenleg biztos befutóként emlegetett Airbridge Rt. és a második helyezett, de még mindig versenyben lévő Aviation Solutions Befektetői Konzorcium Kft. is pályázott már a magyar légitársaság tulajdonosi posztjára. Az Airbrige a legutóbbi sikertelen kísérlete óta megújította csapatát, és új tagként bevette – a jobboldali riadalmak fő kiváltóját – Borisz Abramovics orosz üzletembert.

Az ÁPV Rt. idén július végén bejelentette, hogy elsőként az Airbridge Rt.-vel kezdődhetnek meg az alkutárgyalások a Malév 99,95 százalékos csomagjának megvételéről, mivel ajánlatával maga mögé utasította versenytársát, az Aviation Solutionst. "Ez azonban még sem a tender sikerét, sem az Airbridge biztos győzelmét nem jelenti" – mondta lapunknak Oravecz Péter.

Az ajánlat sikerét mindenesetre az Airbridge 49 százalékos tulajdonosa, a KrasAir légitársaság vezetője, Abramovics is megerősítette. Az előttünk álló üzlet összege még nem publikus, bár az ismertté vált, hogy az Aviation még áprilisban 730,4 ezer dollárt (alig 1,5 milliárd Ft) ajánlott a Malévért. Habár az Airbridge Rt. által kínált ár nyilvánosságra hozatalától elzárkóztak az érintettek, ajánlata már csak azért is vonzó lehet, mert nemcsak az egész, közel 36 milliárd forintos Malév-adósságot vállalná át, hanem új orosz és távol-keleti utasokat is hozna a "konyhára". A másik – sokat emlegetett – "pluszuk" pedig az a szakmai háttér, amely Abramovics személyén keresztül realizálódik. Az orosz üzletembernek ugyanis tulajdonában van még öt másik oroszországi légitársaság, és ezek között a legnagyobb a sokat emlegetett KrasAir. Ez az öt légitársaság pedig egy AiRUnion nev? szövetségbe is tömörül. 

A vádak ellen

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!