Napi gyakorisággal hallunk közúti balesetekről, ilyenkor azonban valószínűleg nem a vasúti átjárókban történt esetek jutnak eszünkbe elsőként. Pedig itt is számos tragédia fordult már elő, és nem csak a nagyobbakra – Siófok, Pörböly – kell gondolni. Szakemberek tucatja van tisztában ezzel, és kísérletezik egy olyan rendszer létrehozásával, amely segíthet a – 97 százalékban emberi mulasztás eredményeként bekövetkező – tragédiák megelőzésében. A szegedi találmány is ilyen: a rádióhullámok terjedésén alapuló készülék a geológiai adottságoktól függetlenül, a vasúti csomópontok 100-150 méteres körzetében jelzi a közeledő vonatot. "A készülék adóoldali része a MÁV-sorompóiba vagy jelzőlámpáiba van beépítve, és a társaság biztonsági berendezése vezérli. A vevőoldali részt az autókba, buszokba lehet beszerelni: ez jelez egy éles, ismétlődő sípoló hangon a sofőrnek" – magyarázta a Heteknek Rácz Attila, a Train Dog-munkacsoport vezetője. A sorompókutya tehát nem a vasúti átjáró meglétére, hanem a felénk robogó vonatra hívja fel a figyelmet. A szerkezethez tartozik egy elektronikus kommunikátor is, amely összehangolja a riasztórendszert a járm? mozgását érzékelő tachográffal. Vagyis, amint megáll az autó, a Train Dog is elhallgat. A rendszert három éven keresztül fejlesztették, és másfél éve tesztelik élesben is. Jelenleg engedélyek és anyagi forrás hiánya nehezíti, hogy forgalomba kerülhessen a már külföldön is érdeklődést keltett berendezés. A sorompókutyának egyetlen hátránya van: abban az esetben nem jelez, ha a sorompó vagy a jelzőlámpa meghibásodik. Bár ez rendkívül ritkán fordul elő, a szakembereknek már erre az esetre is van tervük: a Train Dogot magukba a vonatokba építtetnék be.