Kálmán András polgármester a Hetek megkeresésére elmondta, a beruházás hozzájárulhat a közel 8 százalékos munkanélküliség enyhítéséhez. Kálmán úgy tudja, nemcsak az említett 1500 új munkahely jöhet létre, hanem 2010-re további 1500 keletkezhet a későbbi fejlesztések révén.
A beruházás természetesen feladatokat ró a városra. Dunaújváros vállalta, hogy előkészíti a Hankook számára a 70 hektáros területet. Ez ugyan többmilliárdos projekt, de – mint a polgármester kifejtette – a pénzt csupán megelőlegezik, hiszen a Hankook megvásárolja a területet. Az önkormányzat azt is vállalta, hogy biztosítják intézményeikben a szakképzést, továbbá a majdani telephelyre irányuló tömegközlekedést.
Nem osztja azonban mindenki a polgármester örömét. A dunaújvárosi fideszes aktivisták nemtetszésüknek adtak hangot, amikor – ahogy ők fogalmaztak – a "két milliárdos", mármint Gyurcsány Ferenc és Kóka János látogatást tett a városban. Mintegy két tucat tüntető transzparensekkel vonult ki a látogatás helyszínére, hogy tiltakozzon a megaberuházás ellen. "A luxusbaloldal gázmotorral, gumigyárral és gumiégetővel fog mérgezni bennünket" – hangoztatták. A rendőrség feloszlatta az engedély nélküli csoportosulást.
A beruházást illetően más jelleg? probléma is felmerült. Az ellenzéki párt kifogásolja a vele kapcsolatos kormányzati titkolózást. Mint ismeretes, a minisztérium 60 napon belül köteles nyilvánosságra hozni, mekkora támogatást nyújt a magyar állam a Hankook letelepítéséhez. "Pillanatnyilag azonban nem lehet tudni, vajon mennyire jó üzlet is ez az ország számára – mondta a Heteknek Tállai András fideszes parlamenti képviselő. – Szakértői vélemények szerint tíz év alatt folyhat be annyi adó, hogy visszajöjjön az a pénz, amit most odaad az állam. Más országnak ilyen áron nem kellett, ezért is mondtak le a Hankookról" – vélekedett Tállai. A támogatás pontos összegét valóban homály fedi, kétségkívül nagy a titkolózás a Hankook körül. Ennek megfelelően számos találgatás kelt lábra. A szlovák kormány az első körben hajlandó lett volna a beruházás 21 százalékának megfelelő, közel 30 millió dolláros támogatást nyújtani, amit végül is visszavont, és így elesett a beruházástól. (lásd keretes írásunkat) Kóka János a Magyar Hírlapnak adott interjújában annyit elárult, 10 százalékon belül szeretnék tartani az állami dotáció mértékét, ami 13 milliárd forintot jelent.
Szakértők szerint Magyarország döntő versenyelőnyét az épülő autópályák jelentik. Megfigyelhető, hogy az elmúlt évek során a legnagyobb volumen? beruházások többsége az M3-as autópálya nyomvonalához köthetően indult el. A Gazdasági és Közlekedési Minisztériumtól kapott tájékoztatás szerint olyan nagyvállalatok, mint a Bosch, az Elektrolux vagy a Michelin mind ezt a térséget választották. Az elmúlt időszakban ennek megfelelően az M3-as vonalán közel 85 milliárdos beruházás indult el, amelynek révén több mint ötezer új munkahely jött létre. A Hankook Magyarország melletti döntésében sokat nyomott a latban az épülő M6-os sztráda és Duna-híd, illetve az adott vízi út. Állami szervek nem is titkolják, hogy amennyiben az egyes befektetések volumene eléri az 50 millió eurót a feldolgozóiparban, illetve a 10 millió eurót a regionális szolgáltató központok esetében, a magyar kormány pénzügyi támogatásról dönthet. Ezen kívül felkínál egy speciális ösztönző csomagot, adókedvezményben, munkahelyi, illetve képzési támogatásban részesítheti a nagyvállalatot. Tavaly – a korábbi évekhez képest lényegesen több – 3,45 milliárd euró külföldi tőke érkezett az országba, az idei év első félévében pedig 2,4 milliárd eurónyi tőke döntött Magyarország mellett.