Fotók: Somorjai László
David Ogilvy, neves reklámszakember szerint a reklámra költött pénz fele
ablakon kidobott pénz, csak azt nem lehet tudni, melyik fele! Magyarországon
2006-ban is olyan helyzet állt elő, hogy azt sem tudjuk, mennyi az egész. A
törvény előírásai szerint egy párt 386 millió forintot költhetne kampányra,
ezzel szemben listaáron számolva a 386 millió tízszereséért jelentek meg a
pártok reklámjai. A TNS Media Intelligence ügynökség adatai szerint listaáron az
MSZP 1,3 milliárd, a Fidesz 1,1 milliárd forintot költhetett egyedül
tv-reklámra, ami a filmek gyártási költségét még nem tartalmazza! Az OM Audit
Kft. megfigyelése szerint közterületi plakátokra a Fidesz költött a legtöbbet,
listaáron 1,6 milliárd forintért több mint 8500 plakáton szerepelt, de az MSZP
listaáron 700 millió forintos helyfoglalása is számottevő. A pártok képviselői
90 százalékos reklámkedvezményekről beszélnek. Kedvezmények valóban léteznek, de
50 százaléknál nagyobb engedményről még álmodni is irreális. Ha pedig „csak”
féláras engedményt számítunk, akkor a két nagy párt egyenként 2 milliárd forint
körül költött.
A vezető kereskedelmi tv-csatornákon főműsoridőben egy perc akár 6 millió forint
is lehet listaáron, a rádióban egy félperces reklám 300- 400 ezer forintba is
kerülhet egy népszerű reggeli műsorban. Az RTL Klub közlése szerint az MSZP 148
millió forintot, a Fidesz 118, az SZDSZ 75, az MDF 32 milliót költött náluk.