Az Il Ferro Kft. 2004-ben kezdte meg működését Magyarországon. Fő
tevékenységi köre eleinte bútorkereskedelem volt, majd 2006 szeptemberében
váltott gépjármű-kereskedelemre. Elsődleges célja az autóreklám magyarországi
bevezetése volt. Ehhez nem kellett többet tenni, mint az ingyenautó
mézesmadzagát elhúzni az autós nagyközönség orra előtt, és már özönlöttek is az
ügyfelek. Olyannyira, hogy a 2006 elejére tehető tényleges indulás óta közel
nyolc-ezer kuncsaftra tettek szert. A népes tábor két részre osztható: az egyik,
akik új autót vásároltak, és azt kínálták fel reklámfelületnek, illetve akik már
meglévő gépjárművűket vetették alá a felmatricázás nevű beavatkozásnak.
Ez utóbbi esetben az ügyfélnek belépési díjat kell fizetnie, ami kétéves
szerződés esetén 180 ezer forint, míg ötéves esetén 333 ezer forint. Miután az
autóra felkerült valamilyen reklám, az ügyfél köteles azzal naponta minimum 30
kilométert megtenni. Ezért cserébe az Il Ferro havonta 50 ezer forintot fizet.
Abban az esetben, ha valaki új autót kíván vásárolni, és azt szeretné
felmatricáztatni, csak az Il Ferro által kijelölt márkakereskedésben teheti meg,
és kizárólag listaáron: semmilyen kedvezményt nem vehet igénybe. Ekkor 10 ezer
forint szerződéskötési díjat kell megfizetnie az ügyfélnek, de havonta 40 ezer
forintot kap a reklámozásért. Első olvasatra vállvonva kérdezhetjük: mi itt a
gond? Az a gond, hogy február óta egyetlen ügyfél sem kapta meg a havidíjat a
reklámozásért. „Cégünk átmenetileg olyan pénzügyi helyzetbe került, hogy a
szerződésekben egyébként is biztosított, háromhónapos szerződésfelfüggesztési
jogával kénytelen élni. Ezt a jelenlegi helyzetben az aktuális ügyfélszám
nagysága is megkívánja, ugyanis a létszám, illetve a probléma nagysága nem teszi
lehetővé, hogy 2-3 héten belül hathatós partneri segítséget kaphasson a cég.
Ügyfeleinket ezúton semmiféle anyagi hátrány nem érheti, hisz a szerződés
lejárata értelemszerűen három hónappal kitolódik. Az utóbbi hetekben
munkatársaink megkezdték az ügyfelek megfelelő tájékoztatását az átmeneti
problémáról, illetve egyben kérjük ezúton is szíves megértésüket és türelmüket!”
– áll az Il Ferro honlapján. Mi okozhatta ezt az egyesek által már jó előre
megjósolt krachot? Több okot is fel lehet fedezni, kezdjük a legszembetűnőbbel.
Melyik cég fog az Il Ferrónak több mint 50 ezer forintot – valamit azért az Il
Ferro is keressen – fizetni azért, hogy egy autó hordozza a reklámját egy
hónapig? Erre a szemügyre vett cég példájából konkrét választ adhatunk: senki. A
Hetek értesülése szerint a reklámautókon található hirdetések egytől egyig
barter szerződések, amelyekből az Il Ferro Kft. nem jutott bevételhez. Akkor
honnan volt több milliárdnyi tőke az ügyfelek havi kifizetésére? Egyrészt a
használt autójukat hozó ügyfelek regisztrációs díjából, másrészt pedig az Il
Ferróval kapcsolatban álló kereskedések jutalékából, amit a reklámozó cégnek
adtak minden egyes eladott új autó után, ami esetenként az 500 ezer forintos
összeget is elérte. Az Il Ferro boomja miatt a kereskedések egymással
versenyeztek, hogy ki legyen a cég szerződött partnere, mivel új autók százai
találtak gazdára annak reményében, hogy a havi törlesztőrészletet nem az
ügyfélnek kell kitermelnie. Azonban ezek még mindig nem elegendőek a tartós
sikerhez. A cég korábbi ügyvezetőit, Laskay Róbertet és Varga Mátyást
személyesen ismerő forrásunk szerint a konstrukció addig volt működőképes, amíg
a belépések számának üteme nagyobb volt, mint a kifizetéseké.
Informátorunk szerint Laskay és Varga lenézték – „hülyének nézték” – az
ügyfeleket, amit jól példáz a cég honlapján található, autóért folyó kvízjáték
is: „Mi Magyarország fővárosa? 1–Moszkva, 2–Budapest.”
Forrásunk szerint a cég nem rendelkezett konkrét elképzeléssel a jövőről, ami
azt engedi sejtetni, hogy a vezetés már számított a működésképtelenségre: „Laskay,
aki amúgy többszörösen büntetett előéletű, valószínűleg le akart lépni, Varga
ezt előre látva, lemondott.”
Az elégedetlen ügyfelek perrel, illetve az irodák „átrendezésével”
fenyegetőznek. A BRFK hivatali feljelentés-kiegészítési eljárást rendelt el,
amelynek keretében vizsgálják, hogy fennáll-e bűncselekmény gyanúja, tör-tént-e
pénzkimentés a cégből, illetve volt-e egyáltalán fedezete a cégnek a
kifizetésekre. Az Il Ferro továbbra is fennálló fizetésképtelensége súlyos
következményekkel járhat. Több ezren vásároltak új autót a cégen keresztül azzal
a hittel, hogy nem kell a havi törlesztőt fizetniük. Ezeknek az embereknek most
be nem tervezett plusz 40 ezer forintos kiadásuk keletkezett havi szinten, amit
előreláthatólag nem mindenki fog elbírni. Ebben az esetben a bank visszaveszi az
autót, az ügyfél felkerül a BAR-listára, öt évig nem vehet fel semmilyen hitelt,
és emellett még a nyakán marad egy behajtási díjjal megfejelt többmilliós
tartozás is.
De a finanszírozói oldal sem marad érintetlen: az érintett autókat vissza kell
venniük, majd áron alul étékesítve látnak viszont valamennyit a kihelyezett
pénzükből a bankok. Persze nem kell félteni őket, nemfizetés esetére be vannak
biztosítva más pénzintézetek által. A botrány ugyanakkor erősen megszigoríthatja
a hitelfelvételt, amelynek kárát a használtautó-kereskedők érezhetik meg. A
Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete az eset nyomán a 20 százalékos önerő
elvárását javasolja minimálisan.