hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Levelet hozott a posta
Célkeresztben a Centrum

2008. 03. 26.
SzéttÉpni vagy pereskedni? – sokakban merült fel ez a kérdés egy évvel ezelőtt, amikor a Centrum Parkolás Szolgáltató Kft. és más, félig-meddig magánkézben lévő parkolási díjszedő cégek először „szórták meg” felszólító leveleikkel a hazai autóstársadalmat. Ilyen levelek azonban azóta is folyamatosan érkeznek a gépjármű-tulajdonosokhoz.



Fotó: Somorjai László

A lapunknak nyilatkozó szakértők és érintettek szerint nem az a felháborító,
hogy a parkolásért fizetni kell – habár mindezt közpénzekből épült közutakon
tesszük –, hanem az, hogy „ezek az összegek javarészt magáncégek zsebébe
vándorolnak, nem pedig az önkormányzatokhoz. Még kevésbé fordítják ezeket a
bevételeket mélygarázsok és új parkolóhelyek építésére” – mondta a Heteknek
Murányi József, az Emberibb Parkolásért Mozgalom (Empamo) főtitkára.

Sok-sok fővárosi autósnak kellett az elmúlt időszakban „újraélesztenie” hosszú
távú memóriáját, lévén, hogy a díjbeszedők akár 2002-ben történt fizetési
elmaradások miatt is „tollat ragadtak”. A roham oka egy 2006-ban változott
jogszabály, amelynek értelmében az érintett díjszedő vállalkozásoknak 2007.
február 22-éig kellett visszamenőlegesen postázniuk az elmúlt években
felgyülemlett díjtartozásokról szóló értesítőket. „Az előírás szerint 2006.
december 22-éig lehetett késedelmi kamatot számolni a korábbi parkolási
bírságokra, emellett 5 évről 1 évre csökkent az elévülési idő, s ezen belül 60
napra az a határidő, amelyen belül a pótdíj megfizetésére levélben kell felhívni
az ügyfelet” – magyarázta a részleteket kérdésünkre dr. Kovács Kázmér ügyvéd, a
Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnöke. Ezentúl tehát csak a
közel 60 napos időtávra szóló emlékezőtehetségünket kell majd latba vetnünk.

„A parkolásgazdálkodási rendszer bevezetésének célja a városi zsúfoltság
csökkentése, közlekedési krízisek feloldása, átmenő forgalom egy részének
kivonása, lakhatósági feltételek és környezeti viszonyok javítása” – olvasható a
Centrum honlapján. „Ez a propaganda már csak azért is álságos, mert a
parkolóhelyek számát folyamatosan szűkítik, míg a meglévő helyek díjait emelik”
– kommentálta Murányi József. Ma Budapesten és agglomerációjában mintegy 600
ezer gépjárműnyi parkolóigény lép fel nap mint nap. Ehhez képest csak 40-50 ezer
fizetős parkolóhely van, melyet három nagyobb szervezet működtet. Az V.
kerületben a Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás szedi a díjakat, a IX. és
XIII. kerületekben a Budapesti Önkormányzati Parkolási Kft. A fennmaradó néhány
érintett kerületben (I., II., VII. stb.) pedig a Fővárosi Önkormányzatok
Parkolási Társulása megbízta a Centrum Parkolás Rendszer Kft.-t, amely utána
szintén megbízta a Centrum Parkolás Szolgáltató Kft.-t a díjszedés
megszervezésével. „A láncolat végén egy olyan magáncég áll, amely már nem
köteles elszámolni senkinek. Mellesleg a telephelyét és tulajdonosi szerkezetét
tekintve szinte teljesen megegyezik a lánc középső tagjával. Gyakorlatilag egyik
zsebükből teszik át a pénzt a másikba” – magyarázta a viszonyokat a főtitkár.

Széttépni?

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!