A Tesco-Global összesen 122 üzletet, köztük 76 hipermarketet működtet az év
végi adatok szerint. Ez a hálózat bővítését jelzi: egy év alatt tizenegy hiper-
mellett kilenc szupermarketet, továbbá három S-market élelmiszerboltot nyitott.
A legnagyobb eladóterű láncok közül a Tesco mellett csak az Interspar
terjeszkedett tavaly. A rangsorban ötödik Spar éves forgalma 284,5 milliárd
forintot tett ki, szemben az előző évi 245,7 milliárddal. A vállalat a három új
Interspar mellett tizenhárom szupermarkettel bővítette hálózatát.
A CBA, a Coop és a rangsorban utánuk következő Reál együttesen a hazai
élelmiszerbolt-hálózat több mint 10500 egységét adják. Így a magyar tulajdonban
lévő láncok a teljes magyarországi élelmiszerbolt-hálózat felét képviselik.
A hazai tulajdonban lévő boltláncok előkelő magyarországi pozíciója fehér
hollónak számít Közép-Európában. Hasonlóan magas forgalmakat, illetve piaci
részesedéseket ugyanis régiónk egyetlen más országában sem érnek el hazai
tulajdonú láncok.
A rangsorban hatodik Auchan (10 hipermarket), és kilencedik Cora (7) üzleteinek
száma tavaly nem változott. Előbbi 212, utóbbi a Nielsen becslése szerint 118,8
milliárd forintra növelte eladásait.
Két diszkontlánc, a Penny Market és a Lidl áll a ranglista hetedik és nyolcadik
helyén. Összességében a hazai diszkonthálózat egyik évről a másikra 35 egységgel
bővült, és így 498 üzletet számlált 2007 december végén. Közülük is kiemelkedik
a Lidl, amely kicsivel több mint három év alatt jutott el a 90-es boltszámig. A
Lidl nem kevesebb mint 22 diszkontot nyitott tavaly Magyarországon. A német
diszkont szemmel láthatóan erőteljes fejlesztése a forgalom 39 százalékos (!)
emelkedését hozta; 124,1 milliárd forint árbevételt ért el a Nielsen becslése
szerint az elmúlt évben. A Penny Market hálózata 8 diszkonttal bővült, forgalma
pedig 132,4-ről 145,1 milliárd forintra emelkedett a Nielsen becslése szerint.
A hazai láncok boltjai az élelmiszer kiskereskedelmi forgalmából 28 százalékos
részarányt értek el, míg a háztartási vegyiáruból 15 százalékot.
Az önálló kisboltok száma és vele együtt piaci részesedése is évek óta csökken.
Eddig jórészt az ő kárukra növelték mutatóikat a nagy eladóterű, modern
bolttípusok.
Figyelemre méltó háztartási vegyiárunál és kozmetikumnál a szaküzletek,
drogériák folyamatos térnyerése. Tavaly 2 százalékponttal emelkedett a piaci
részesedésük, és elérte a 24 százalékot. A dm-Drogerie Markt 206 üzlettel 53,1
milliárd, a Rossmann 180 üzlettel 40,5 milliárd forint forgalmat ért el tavaly.