Az alap augusztus 1-jén indul és november 30-ig elérhető. A kérelmeket a helyi önkormányzat jegyzőjéhez kell benyújtani. Az adatlapot a jegyző ellenőrzi és juttatja el az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság (ONYF) illetékes Regionális Igazgatósága részére, amely 22 munkanapon belül döntést hoz a folyósítás lehetőségéről.
Nem szükséges, hogy a feltételek együttesen meglegyenek, hanem külön-külön is megállnak: elegendő, ha az egyiknek megfelel a kérelmező. Jövedelemcsökkenés esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban megszerzett – rendszeres és nem rendszeres – jövedelmet kell figyelembe venni, igazolni, és összehasonlítani a 2008. szeptember havival. Szintén ehhez a dátumhoz kell “mérni” a lakáshitel havi törlesztőrészletének emelkedését, amelyet a kérelem benyújtását megelőző hónapban teljesített havi részlet bankszámlakivonatával vagy a csekkszelvény másolatával lehet igazolni. Nem szükséges sem a munkahely elvesztésének, sem a jövedelem csökkenésének, sem pedig az egészségi állapot romlásának külön igazolása; ezen körülményekről a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában nyilatkozik.
Nem jogosult támogatásra az, aki a kérelmének benyújtását megelőző 90 napon belül nem nyújtott be átmeneti segély iránti kérelmet, miközben jogosult lenne rá. Amennyiben benyújtja, de az önkormányzat elutasítja, igényelheti a krízisalap „szolgáltatásait”.
Szintén nem jogosultak az alap támogatására az öregségi, özvegyi, illetve rokkantnyugdíjasok. Ők a lakóhelyük szerint illetékes Regionális Nyugdíjbiztosítási Igazgatósághoz fordulhatnak és kérhetnek egyszeri segélyt, illetve kivételes nyugdíjemelést. (Részletek a www.onyf.hu honlapon).
A támogatás igényléséhez nyomtatványt kell kitölteni, amely a települési önkormányzatok ügyfélszolgálatain kérhető, illetve letölthető a minisztérium (www.szmm.gov.hu), valamint az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság (www.onyf.hu) honlapjáról, majd a helyi önkormányzat jegyzőjéhez kell benyújtani.