A Magyar Távirati Iroda kapcsán kialakuló polémiáknak rendre visszatérő eleme, hogy kell-e évi több mint kétmilliárd forintnyi közpénz ráfordításával egy ilyen hírügynökség - különösen, hogy megszűnt a hírmonopóliuma, illetve hogy ma, az internet korában már szinte mindenki tudósító lehet. Mi jelenleg az MTI küldetése?
- Nincs rögzítve sehol sem, hogy a Magyar Távirati Irodának pont ekkorának kell lennie, pont azt kell csinálnia, és olyan szervezeti keretek között kell működnie, mint ma. Ugyanakkor van egy nemzeti hírügynökségi törvény, ami szabályozza az MTI tevékenységét, sőt a magyar alkotmány is nevesíti a közszolgálati hírügynökség fogalmát. Tehát törvényi kötelesség fenntartani Magyarországon egy ilyen hírügynökséget - de természetesen nem csak ez indokolja az MTI létét. Üzleti modellünk ugyanis a médiavilág átalakulása ellenére ma is működőképes. Ennek lényege, hogy egy professzionális hírgyűjtő szervezet itthonról és a világ sok pontjáról korrekt, pontos híreket gyűjt, s azokat ellenőrzés után minél gyorsabban továbbítja vevőinek. Mivel ezt egy hírügynökség iparszerűen teszi, olcsóbban tud ellenőrzött híreket szállítani, mint ha ezt a tevékenységet a médiumok külön-külön végeznék. Márpedig - és ez szakmai meggyőződésem - a hitelesség egy olyan világban is hangsúlyos kell hogy legyen, ahol az internet révén egyre kevésbé ellenőrzött információk özönlenek ránk hihetetlen mértékben és gyorsasággal. Az persze tény, hogy az ingyenesség bűvkörében működő internetes világban a kontrollált, komoly információ leértékelődött, s ezért ebben az üzletágban mindenki keresi a fenntartható üzleti modelleket.
A hitelesség iránti igényt egyébként jelzi, hogy a naponta több mint 600 hírt és 300 fotót kínáló szolgáltatásunkra a mai napig van jelentős kereslet, piaci bevételünk közel 2 milliárd forint évente. Ezt a bevételt a változó körülmények között is megpróbáljuk szinten tartani: az egy vevőre jutó bevételünk csökkent ugyan az évek során, viszont megháromszoroztuk ügyfeleink számát. Sokan egyébként nem csupán továbbadják a híreinket, hanem témafigyelésre, vagy éppen saját híranyagaik ellenőrzésére, pontosítására használják az MTI adatbázisát - és akkor a fotóinkról, fotóarchívumunkról még nem is beszéltünk, pedig ezek is jelentős bevételt hoznak a nemzeti hírügynökségnek. Az MTI ma is egy jól csengő márkanév, egy ismert brand.