A három legsikeresebb magyar startup cég – a Prezi, a Ustream és a LogMeIn – pár hete megalapították Bridge Budapest nevű egyesületüket. A fiatalokat a saját példájukkal is arra szeretnék ösztönözni, hogy kitartó munkával és egy kis szerencsével globális sikert lehet elérni – akár Magyarországról indulva is. (Startup cégeknek hívják azokat az induló cégeket, amelyek az informatikai ágazatban egy ötlettel és minimális kezdőtőkével nagy sikert érhetnek el. A Prezinek 22 millió felhasználója, a Ustreamnak havi 8 millió alkalmazója van.) Az egyesület készíttetett egy felmérést arról, hogy a 20 és 35 év közötti fiatalok miként gondolkodnak a magyarországi érvényesülés lehetőségeiről. Mint kiderült, ha lehetne, a fiatalok többsége itthon építene karriert, de nagyon borúsan látják a lehetőségeiket. A megkérdezettek 90 százaléka, tehát tízből kilenc úgy véli, hogy itthon elsősorban minden a kapcsolatokon múlik. A fiatalok 92 százaléka ugyanis a jelenlegi gazdasági-társadalmi környezetben úgy gondolja, hogy a kiszolgáltatottság és a bizonytalanság soha nem látott méreteket ölt a munka világában. A kutatásból az látszik: a fiatalok szeretnék megvalósítani az álmaikat, de azt nem látják, hogy itthon hogyan tehetnék ezt meg. Nem mernek kockáztatni. Minden második kétli, hogy karrierje lesz Magyarországon.
A fiatalokat vonzza a szabadság, így az önállóság is, ám annak ellenére, hogy ötből hárman az önállóságot választanák az alkalmazotti léttel szemben, a nagy többség (68 százalék) mégis arra számít, hogy még tíz év múlva is alkalmazottként fog dolgozni. Ezzel összecseng, hogy mindössze alig több mint egynegyedük tervez saját vállalkozást indítani. Bátorsággal sem áll túl jól a generáció: mindössze egyötödük (18 százalék) vállalná a bizonytalanságot a nagyobb jövedelemért, négyötödük (82 százalék) a biztosabb, de alacsonyabb jövedelmet biztosító munkát választaná.
A fiatalok 45 százaléka végleg elköltözne Magyarországról, ha lehetősége adódna. Ebben kimagaslóan a legfontosabb ösztönző a pénz, de például a más társadalom és más kultúra is megjelent fontos szempontként. Ám 60 százalékuk azért, ha lehet, Magyarországon szeretne hosszú távú karriert építeni.