Az ABS, a kipörgésgátló és a négykerékhajtás sem tudja a fizikát újraírni
Fotó: Somorjai László
Egy gyakorlatlan vezetőnek az előtte váratlanul felbukkanó akadály láttán először
is az jut eszébe, hogy "ez miért pont vele történik meg", majd lágyan, puhán rálép
a fékpedálra, közben tekintetét mereven rászegezi a kikerülendő tárgyra, és
konstatálva, hogy közte és az akadály között rohamosan fogy a távolság, blokkoló
fékezésbe kezd. Az autó ilyenkor, függetlenül a kormánymozdulatoktól (ha nincs
ABS), az eredeti haladás irányában irányíthatatlanul csúszik tovább
És remélve,
hogy ez a történet mindannyiunk számára csak fikció marad, elmondom, hogy ilyen
esetben mit tanácsolnak a profik. Először is a nézési irányunk vészhelyzetben
alapvetően meghatározza a haladási irányunkat, ezért ne a kikerülendő veszélyforrásra
nézzünk – az periférikusan úgyis látszik –, hanem a menekülési irányra. Másodszor
pedig késlekedés nélkül vészfékezzünk, hogy a felbukkanó akadályt már eleve
kisebb sebességgel megközelítve, lelépve a fékről és benyomva a kuplungpedált, határozott
kormánymozdulatokkal kerüljük ki a bajt. A fékezés szüneteltetése és a kuplung
benyomása azért szükséges, mert a hajtási befolyástól mentes kerekek eredményesebben
kormányozhatók. Újdonság az is, ha a kormánykereket 9 óra 15 percnél markoljuk meg
– az eddig tanult 10 óra 10 perc helyett – egyrészt hamarabb odaérünk úticélunkhoz,
másrészt intenzívebb kormánymozdulatokra leszünk képesek vészhelyzetben.
A profik: Köves Szilárd, Szabó Attila és Valuska László, az Újpesti Közlekedésbiztonsági
és Oktatási Park munkatársai egyrészt azoknak ajánlják a vezetéstechnikai pályát,
akik szeretnének úrrá lenni minden szituáción, másrészt szívesen látják a "nekem
semmi újat nem tudnak mutatni" típusú vezetőket is. Az intézmény szülőatyját, a
Magyar Autóklub Budapesti Szervezetét jelentős támogatásban részesítette a fővárosi
és a IV. kerületi önkormányzat vezetése azáltal, hogy a Berda József út 15. szám
alatt megtalálható 2,6 hektáros területet ingyen biztosította. A tanpálya technikai
berendezéseinek segítségével – az elméleti felkészítést követően – előállíthatók
különleges helyzetek, mint például a hirtelen feltűnő akadályok, melyeket váratlanul
felbukkanó vízfüggöny képez, vagy csúszólap, amely a gépkocsit haladási irányából
hirtelen kitéríti, és lehet gyakorolni a vészfékezést száraz és nedves úton is.
Rendelkeznek egy olyan sima útfelülettel, amely évszaktól függetlenül jeges pályát
imitál – itt egy kutya lábai valóban négyfelé csúsznának –, bemutatva azt, hogy
az ABS, a kipörgésgátló és a négykerékhajtás sem tudja a fizikát újraírni.
A képzésen résztvevők URH rádión kapják az instrukciókat az oktatóktól. A 3 és
fél órás kurzuson való részvétel ára saját autóval 6000 forint, a cég Suzukijával
egy ezressel drágább, klubtagok kétezer forint kedvezményt kapnak. Ebben az árban
benne foglaltatik egy vércukorszint és vérnyomásmérés, valamint annak, aki sok bóját
döntött föl, egy automata szemvizsgáló készülékkel megvizsgálják a látását.
Az Európában egyedülálló intézmény, összhangban a Nemzeti Alaptantervben foglalt célkitűzésekkel,
elsősorban a gyermekek közlekedési oktatását tűzte zászlajára, ezért a témát
folytatjuk.