A nyári gumi plusz 5°C alatti hőmérsékleten egyre ridegebbé és keményebbé válik,
ami kisebb vonóerőt és tapadóképességet, valamint nagyobb féktávolságot eredményez.
A korszer? téli gumi különlegessége az alapanyagba kevert "szilikát", amely nagy
hidegben is jó tapadást és rugalmasságot ad. A minőséget nemcsak az anyagösszetétel,
hanem az alkalmazott mintázat is erősen befolyásolja, a traktor mintázatú téli gumik
ideje lejárt, helyette apró lamellák ezrei biztosítják a jó vonóerőt és a hatásos
fékezést, a nagyobb hossz- és keresztirányú hornyok pedig a megfelelő úttartásért
és a csapadékvíz kiszorításáért felelnek. Minden esetben jobb megoldás négy darab
átlagos téli gumit használnunk, mintha csak a meghajtott kerekekre szerelnénk két
darab "teszt-győztest". Ésszer? és gumikímélő megoldás a téli garnitúrának
külön felniket vásárolni. A szezon vége után nem érdemes fenn hagyni a téli
gumikat, mivel lágyabb anyaguk miatt bizonytalanabbul viselkednek, és gyorsabban is
kopnak.
Mikor a téli gumi sem segít
Hólánc-készlet a gyakorta vidékre utazóknak ajánlott, országhatáron pedig a legtöbb
határállomáson ellenőrzik a meglétét, ha nincs, még száraz útviszonyok között
is megtagadhatják a beutazást. Felszerelését célszer? még otthon, barátságos körülmények
között megtanulni, hogy éles helyzetben ne havas kézzel kelljen fejet vakargatnunk. A
hóláncot feszesen szereljük fel, a maximális sebességet a gyártók általában 50
km/h-ban adják meg. Ha kiértünk a száraz útra, azonnal le kell szerelni, máskülönben
könnyen elérhetjük az 1920-as éveknek megfelelő kanyarstabilitást és féktávolságot.
Vezetéstechnika havon és jégen
Csúszós útviszonyok között kerüljük a hirtelen gyorsításokat, és lehetőség
szerint a hirtelen fékezéseket is. Tartsunk a megszokottnál akár két-háromszor is
nagyobb követési távolságot, és használjuk ki a motorfék adta lassítási lehetőségeket.
Ha valamilyen oknál fogva kisodródna haladási irányából az autónk, nyomjuk be a
kuplungpedált, és fékezés nélkül határozott kormánymozdulatokkal navigáljuk
egyenesbe a járművünket. Példának okáért, ha az autó hátulja menetirányba nézve
jobbra kitörne, a kormányt szintén jobbra kell húzni (balra kormányzás esetében azt
a centrifugális erőt segítenénk, ami megpördítheti járművünket), majd ellenkormányzással
stabilizáljuk haladási irányunkat.
Néhány kellék a téli autózáshoz
Kézikefe hótakarításhoz, jégkaparó és jégoldó folyadék, zárolajozó spray, belső
párátlanító kendő vagy folyadék, akkumulátor-indító kábelpár, kisebb hólapát,
tálcás gumiszőnyegek a hólé felfogására, fagyálló ablakmosó folyadék – és ne
felejtsük el fagyveszély ellen a mosótartály és a szórófej közötti vizet is
kipumpálni. Legalább –25°C hideget bírjon ki a motor hűtőfolyadéka – a legtöbb
benzinkútnál ezt ingyen bemérik, valamint érdemes lecserélni a rossz szélvédőtörlő
gumikat, mert az új biztosabban bánik el a dermedt hólével.