Tímár László. Sok autó, sok lopás Fotó: Reuters
– Hogyan született meg a Pajzs-technológia?
– Eddig minden autómat megpróbálták ellopni. Egyszer az Europark parkolójában hagytam a Mercedesemet, és az üzletközpontban észrevettem, hogy figyel egy mobiltelefonos ember. Rögtön tudtam, hogy miről van szó, rohantam le az autómhoz, de akkor már az ajtók nyitva voltak, és duruzsolt a motor, pedig nem telt el öt perc sem. Ekkor gondolkoztam el azon, hogyan lehetne kialakítani egy olyan komplex biztonsági rendszert, mely által ellophatatlanná válik az autó. Hazánkban naponta húsz, egyes statisztikák szerint ötven autót lopnak el. A gyári riasztók és indításgátlók a hamis biztonságérzeten kívül semmi mást nem nyújtanak, de azok sem, melyeket a márkakereskedésekben szerelnek be. Mi csak olyan, a hadiiparban is alkalmazott minőségi szerkezetekkel dolgozunk, melyek mínusz 25 és plusz 140 fok hőmérsékletet is kibírnak. Ezeknek az önköltségi ára magas, de akik a Pajzs-technológiába helyezték a bizalmukat, azok nyugodtan alszanak, függetlenül attól, hogy Skodába vagy a Porsché-jükbe szereltették be azt.
– Milyen módszereket alkalmaznak manapság az autótolvajok?
– Az indexlámpán keresztül fordított polaritással megsokkolják a rendszert, a szirénát pedig purhabbal némítják el. Egy ember dolgozik a motor-, a másik pedig az utastérben, a gépkocsi elektronikai térképét úgy ismerik, mint a tenyerüket. A megfelelő helyekre bekötik a gyári szoftvert helyettesítő kütyüjüket, és ha már nem védi az autót sem a riasztó, sem az indításgátló, tulajdonképpen nem csinálnak mást, mint mi a gyújtáskulcscsal: a megfelelő szín? vezetékeket rövidre zárják, és már jár is a motor.