A vegyes felhangokkal övezett téli közfoglalkoztatási programban, amely április elsején zárult, országosan kétszázezren vettek részt, s ebből százezren képzésben is részesültek. A kormány döntése alapján a Türr István Képző és Kutató Intézet (TKKI) által szervezett alapkompetencia (írás-olvasás-számolás) és felzárkóztató képzésekbe (7-8. osztály) 52 ezer főt vontak be, míg a fennmaradó közel 50 ezer személy OKJ-s szakképzését és betanított munkára képzését más intézetek biztosították.
Már a képzések kezdetétől az írás-olvasás tesztek megalázóan kezdetleges színvonaláról szóltak a híradások, meg arról, hogy az egész közmunkásképzési program csak a munkanélküliségi statisztikák kozmetikázására jó – a delikvensek ugyanis ez idő alatt is foglalkoztatottakként vannak nyilvántartva. „Mindebben van igazság, de azt is hozzáteszem – s ezt nem csak a Türr sikerpropagandája támasztotta alá –, hogy sok múlott a tanárok és a tankerületek hozzáállásán. Nyilván differenciált képzést kaptak a sokszor nagyon eltérő hátterű és tudású emberek. Azért tudni kell, hogy Budapesten, pláne vidéken jó néhány analfabéta is akadt közöttük, és sokaknak az elemi higiéniai szabályokat kellett megtanítani” – mondta el érdeklődésünkre Anna, egy a közmunkásképzésben részt vevő pedagógus, aki azért kérte neve megváltoztatását, mert félidőben titoktartási nyilatkozatot kellett aláírniuk.
A mintegy 23 fős csoportoknak hivatalosan két hónap tanulás után volt két hónapjuk a mentálhigiénés, tanulás-módszertani és életvezetési ismeretek elsajátítására. „Két hónap alatt kellett volna írni, olvasni és számolni megtanítani az embereket, mindezt apró betűs modulfüzetekből. Volt olyan hallgatóm, aki felvette az egyik törött szemüveget, elé rakott egy másik, máshol törött szemüveget, majd elővett egy nagyítót is, és így betűzte ki a szöveget” – hitetlenkedik a pedagógus, aki szerint az egyetlen probléma az, hogy akik ezeknek a felzárkóztató képzéseknek az anyagát összeállították, még soha ilyen csoportot közelről nem láttak.