Egy rendőr a repülő egyik darabjával a kanadai Halifax városában. Az okot még csak
találgatják Fotó: MTI
A genfi repülőtéren – ahol az "érkezések" feliratú táblán a 111-es járat
mellett mindössze a "késik" feliratot lehetett olvasni – Georges Schorderet, a
Swissair gazdasági vezetője újságíróknak elmondta, hogy a repülőgépet 1991
augusztusában állították szolgálatba, és tavaly alapos műszaki ellenőrzést
végeztek el rajta. Schorderet hozzátette, hogy a gépet felszállás előtt is
ellenőrizték. "Ez a repülőgép tökéletesen működőképes állapotban volt" –
jelentette ki Schorderet, ugyanakkor hozzátette: "Egyelőre nincs jel arra, hogy az
eset terrorista támadás lett volna".
A repülőgép, amely 8 óra 17 perckor szállt fel a New York-i Kennedy nemzetközi
repülőtérről, 9.18-kor tűnt el a légirányítók radarjáról. A Kanadai
Légiforgalmi Hivatal szóvivője elmondta, hogy a 11 ezer méter magasban repülő gép
pilótája rádión közölte, hogy füst van a pilótafülkében. Egy másik hivatalnok
szerint minden jel arra utalt, hogy a repülőgép kényszerleszállásra kért engedélyt
a közelben lévő halifax-i repülőterén. A pilóta jelezte, hogy a manőver
végrehajtásához kiengedi a feleslegessé vált üzemanyagot a gépből. Az első
vészjelzés leadása után mintegy fél óra telt el, míg a gép eltűnt a radar
látóköréből. A Swissair 111-es járata ekkor mintegy 3 ezer méteres magasságban
volt.
Mielőtt a repülőgép lezuhant, a földön az emberek először hangos sercegést
hallottak, majd egy nagy robbanást, melyet fényjelenség kísért – hangzik a The New
York Times és a CNN jelentése. "Motorzúgást hallottunk a fejünk fölött, aztán
röviddel ezt követően megremegett a ház, mintha valaki a házunknak ütközött
volna" – magyarázza Linda Farmer, aki a tengerpart közelében található
Blandfordban él.
A tengerpartra több tucat mentőautó érkezett, a tengeren számos hajóval végezték a
kutatást – helyi halászok is segítettek a víz átkutatásában, esetleges
túlélőket keresve. A nagy területen elszóródott roncsok között azonban nem
találtak túlélőket. "Csomagokat, üléseket, ruhákat és embereket láttunk" –
mondja el a helyszínen szerzett élményeit John Campbel halász. Az ENSZ jelentése
szerint a világszervezetnek legalább 7 dolgozója vesztette életét a
szerencsétlenségben. Helyi rádióadások híradásait követően a genfi Cointrin
repülőtérre elkezdtek megérkezni a tragédia áldozatainak zokogó rokonai. Swissair
repülőgép legutoljára 1979-ben zuhant le Athénban, akkor tizennégyen haltak meg.