Fotó: Somorjai László
Az elmúlt hónapok fejleményei azonban erősen árnyalják a képet. Az egyik egy
elképesztő szociális lépés: a nyugdíjak 50 százalékos emelése, két lépésben. A
romániai nyugdíjak szintje valóban katasztrofálisan alacsony, de voltak más
motivációk is. A javaslat a legnagyobb ellenzéki párt, a szociáldemokraták felől
jött, annak a fenyegetésnek a kíséretében, hogy ha a kormány nem hajlandó az
emelésre, bizalmatlansági indítványt terjeszt be, ami a kisebbségi kabinet
bukásához vezet. A kormány nem mert nyíltan ellentmondani, végül a populista
politikájáról híres román államelnök ragadta magához a kezdeményezést: először
kételyeit hangoztatta, gyaníthatóan azért, mert nem tőle származott az emelés
ötlete, majd ő tette végleg sínre a lépést, így Basescu elnök egyszerre
mutatkozhatott a költségvetést védő felelős politikusnak és a nyugdíjasok nagy
barátjának. A kétlépcsős emelés nagyobbik eleme éppúgy 2008-ra, a választási
évre esik, mint az emelés költségvetési terhe: az ellenzéki szociáldemokraták a
kampányukat erősítik, a kormány gondja megoldani a nyugdíjemelés büdzséterheit.
Kevesen voltak – még a romániai magyar sajtóban is –, akiknek eszébe jutott
2001–2002 Magyarországa. Pedig a párhuzam nyilvánvaló: a pártok között beindul a
politikai indíttatású szociális ígéretek spirálja. Hamarosan sor került a
közszféra fizetéseinek kérdésére is, különösen keményen startoltak kora ősszel a
pedagógusok, majd amikor kiderült, hogy hamarosan emelni kell az energiaárakat,
az államfő egykori párttársai, az ugyancsak ellenzéki demokraták teljes
kompenzációt követeltek a nyugdíjasoknak, épp hogy az emelés ne folyjon el a
közüzemi áremelkedéseken. Közben az idei reáljövedelem-emelkedés 15 százalékos,
a nettó bérek pedig 18-19 százalékkal nőttek.
A román kormányzat, a jegybank és a szakértők jelentős része is úgy véli, hogy
az idénre számolt 6,5 százalékos növekedés révén elkerülhető a költségvetési
hiány elfutása, még akkor is, ha a nyugdíjemelés láthatóan csak első mozzanata a
választási ígéretözönnek. De vajon mennyire bízhat Románia abban, hogy a
gazdaság pörgése ellensúlyozza a valószínű túlköltekezést? Nos, az adatok
elgondolkodtatóak. A külkereskedelmi hiány a tavaly nyári időszakhoz képest idén
júniusra mintegy 65 százalékkal nőtt. A szám durva, de van rá magyarázat: az
uniós belépés, a piacnyitás. Más belépők esetében viszont ilyen mértékben nem
romlott a külső mérleg. Romániában ennek a mutatónak megvan a maga szerkezeti
háttere: a behozatalhoz képest a termelőszektor nem tud igazán beerősíteni a
külpiacokon.
A gazdaság nem annyira export-, mint inkább fogyasztásorientált, a növekedés
motorja is az alacsony adó és a belső fogyasztás, ahogy ezt a Fidesz
egyfolytában javasolja Magyarországon. Van ugyan néhány fontos új
termelőberuházás is, például legutóbb a Ford vett autógyárat Romániában, de a
nagyarányú tőkebeáramlás is elsősorban a kereskedelmi szektorban csapódik le, és
a lakossági vásárlásokat generálja például a gombamód szaporodó
bevásárlóközpontokkal.
Ha viszont a gazdaság bővülése főként a belső fogyasztáson múlik, sokszorosan
megnő a jelentősége annak, hogy mi történik a lakosság vásárlóerejével. Márpedig
a magyarokhoz hasonlóan buzgón eladósodott romániaiaknak olyan változásokkal
kell számolniuk, amelyekre nemigen készíti fel őket a gazdasági sikerpropaganda:
először is arra, hogy az eddig erősen túlértékelt lej ugyancsak erősen megindult
a lejtőn. Hiába mondják a bankosok, hogy az árfolyamesés természetes, ettől még
sokaknak lesz nagyon nehéz a valutában felvett hitelek törlesztése, közben az
ugyancsak hitelre és behozatalra építő, főképp a kereskedelmi szektorban működő
kis- és középvállalatok ugyancsak bajba kerülhetnek. Beindult az eddig féken
tartott infláció is, a lakosságot lassan utolérik a mindeddig politikai
megfontolások szerint halasztott áremelések. Ehhez még jön a mezőgazdaságot
sújtó aszály, és még egy jelentős faktor: az unió politikája az volt, hogy amit
Románia nem teremtett meg a belépés feltételei közül, azt majd megteremti utólag
uniós tagként – csakhogy a hiányzó feltételek egyben megnehezítik az uniós
források felhasználását, vagyis mindama infrastruktúrafejlesztést és
létfontosságú szerkezetváltást, például épp a mezőgazdaságban, ami a további
fejlődés stabil alapja lenne.
A pártok egyelőre a felszínen még abban vetélkednek, hogy melyiküknek van
nagyobb szerepe a konjunktúrában, de a politika mélyrétegeiben már érzékelhető a
nehézségek előszele: napokon belül bizalmi szavazás lesz, de az ellenzék egy
része is ódzkodik most átvenni a hatalmat, amikor kezd elborulni a láthatár.
Bezzeg Románia? A mi remélt perspektívánk a kilábolás abból a válságból, amely
felé Románia a gyér figyelmeztetések közepette még csak most közeleg.
Szerkezetváltásnak sok lényeges szektorban nyoma sincs, a politikai erők a nagy
elosztó rendszerek és a közigazgatás reformja helyett hatalmi torzsalkodással
vannak elfoglalva, s ha így mennek a dolgok, keleti szomszédunknál is egyszerre
kell majd stabilizálni és átalakítani. Már felmerült az adórendszer átalakítása
is. Az euróbevezetés céldátuma Bezzegországban is már csak 2014. És már azt sem
veszi mindenki biztosra.