Az utólag beszerelhető gázszett ára 280-300 ezer forint Fotó: Reuters
Az európai gázautózás fejlődésében Hollandia és Olaszország foglalja el a vezető helyet. Ezekben az országokban a benzines autóknak több mint a fele kettősüzemű, Hollandiában 2000, Olaszországban több mint 1500 autógáztöltő-állomás található. Európában a BMW, a Fiat, a Renault, a Volvo és a VW gyárt földgázzal üzemelő autókat.
Brazíliában és Argentínában, ahol a cseppfolyós gáz ára pontosan fele a benzinének, közel 1 millió ilyen járm? fut az utakon. A magyar gázautózás az 1970-es évek végén kezdődött egyedi engedélyek alapján. Éveken keresztül tilos volt gázzal autózni, az engedély nélkül gázüzeműre átalakított autók tulajdonosai gyakran buktak le, mivel a kipufogóból jellegzetes PB-gázszag áramlott ki, a rend őrei pedig szó szerint csak az orruk után mentek. Ennek ellenére sokan kockáztattak, a házilag barkácsolt gáztartályok vagy a PB-palackról otthon tankolt autók súlyos balesetek veszélyforrásai voltak. Talán innen ered az a gázautókról kialakult hiedelem, hogy robbanásveszélyesek. Nos, ez egyszerűen nem igaz, huszonöt év leforgása alatt a gáztechnika olyan fejlődésen ment keresztül, hogy egy esetleges baleset esetén biztonságosabb, mint egy benzinnel működő autó. A hivatalos gázautóműhelyekben beszerelt rendszerek több biztonsági berendezést is tartalmaznak, melyek műszaki hiba vagy baleset esetén arra hivatottak, hogy megakadályozzák a gáz szabadba kerülését vagy a motor felé áramlását. Műszakilag minden benzines típus átállítása megoldható, legyen szó karburátoros vagy befecskendezős, katalizátoros vagy anélküli autóról, és természetesen megmarad a benzines üzemmód választhatósága is. Az átalakításokat, mely nem jár a motor vagy a karosszéria módosításával, a Műszaki Biztonsági Főfelügyelet által engedélyezett szakszervizekben végzik, a beszerelés költsége jelenleg 280-300 ezer forint körül mozog. A gáztartályt minden esetben a lehető legvédettebb helyen a csomagtérben helyezik el, melynek anyaga 3-4 mm vastag szívós acél. Azoknál a gépkocsiknál, ahol a pótkerék tárolására kialakított üreg a karosszéria belsejében helyezkedik el, lehetőség van úgynevezett pótkeréktartály beszerelésére is. Ebben az esetben a csomagtartó kapacitása változatlan marad, de a pótkerék elhelyezéséről gondoskodni kell, esetleg kiváltani azt defektjavító spay-vel vagy a már kapható defektmentes gumiabroncsokkal. A gázrendszer minden egyes alkatrésze gyártási vagy behozatali engedéllyel rendelkezik, és teljesítik az ENSZ-EGB67 előírásait. Ez azt jelenti, hogy a Magyarországon átalakított gépkocsik műszaki színvonala megfelel az európai előírásoknak is. A hazai autóképviseletek szerint a gázosítás az autó fő szerkezeti elemeit módosító beavatkozásnak minősül, így a motorra adott garancia elvész, ugyanakkor néhány kereskedő üzletpolitikai megfontolásból rugalmasan áll ehhez a kérdéshez. Hátránynak tűnhet még, hogy a gázzal üzemelő autók teljesítménye mintegy 5-10 százalékkal csökken, és ugyanennyivel megnövekszik a fogyasztás, de még így is 30-40 százalékkal olcsóbban autózhatunk a benzin árához képest. Hogy a gázüzem? autózás előnyei környezetkímélő hatásuk ellenére nem kapnak széles kör? állami propagandát, annak egyik oka az lehet, hogy a gáz üzemanyag kilogrammonkénti jövedéki adója csak fele a benzinének.
Leggyakrabban a pótkerék helyére szerelik a gáztartályt