AWagon R+-t váltó Splash pedig igyekszik megszolgálni a bizalmat, ezt pedig
változatlanul elsősorban az árával teheti meg e tájékon. Mert bizony a magyar
autóvásárlók döntéseit még mindig elsődlegesen ez a szempont motiválja. Lehet
jó, lehet szép, lehet takarékos, környezetkímélő stb., de a legelső kérdés
szinte mindig a mennyibe fog kerülni? Mert azt kevesen tudják, érzékelik itthon,
hogy Magyarországra számos autógyár jóval alacsonyabb nettó áron hozza a kis- és
alsó középkategóriás modelljeit, mint a fejlettebb európai régiókba. Így eshet
az meg, hogy számos német autókereskedő magyar kereskedőktől vásárolja vissza
saját országának egyes modelljeit.
Ezt a magas fokú árérzékenységet természetesen ismeri a Suzuki is, s emiatt egy
kevéssel a Swift ára alatt kezdte el kínálni az új modellt, holott a 2 cm-rel
rövidebb tengelytáv ellenére több mutatóban kedvezőbbek a Splash adatai (például
a csomagtér mérete). Így a 2 millió 185 ezer forintos induló áron kínált
újdonság sokaknak jelent majd valóságos alternatívát a Swifttel szemben. Emiatt
érthető a Suzuki értékesítési igazgatójának a Splashhez fűzött optimizmusa,
hiszen idén a 33 ezer darab körülire tervezett eladásuk több mint harmadát ebből
a modellből remélik.
Az ár persze nem minden, s ez remélhetőleg lassan Magyarországon is így lesz.
Emiatt az alap, az ezer cm3-es, 65 lóerős motorral szerelt változathoz is
elérhető áron kínálnak olyan immár fontos extrákat (a klímaberendezés plusz 200
ezer forint), amelyeket más gyártók, s a Suzuki is a nagyobb modelljeikben
szériatartozékként adnak, s egyre több vevő megszokta már. Az alapár feletti
extrák tekintetében is fontos tehát az árverseny, hiszen a vevők nem szívesen
mondanak le azokról egy-egy újabb autó megvásárlásánál.
A motorválasztéknál a 65 lóerős 1 literest 1,2-es, 86 lóerős benzines és 1,3-as,
75 lóerős dízel egészíti ki, amelyek szintén jó fajlagos teljesítménnyel
rendelkeznek, s dinamikusan mozgatják ezt a kisautót is, csakúgy, mint a
GM-csoport más márkáinak (pl. Fiat, Opel) modelljeit. Tehát újabb családtag
érkezett a napokban a körünkbe, s úgy tűnik, hogy annak ellenére, hogy a
„mienk”, mégsem savanyú, s mégsem feltétlenül túl kicsi.
Az autók méretének apránként történő növelése, az egykori extrák alapárba való
beépülése, a motorok fajlagos teljesítménynövekedése, s a mindezt tetéző
folyamatos árverseny nem csak hazánkban általános jelenség.
A világ autógyártóit egyfelől egyre szigorodó előírások szorítják, mind
környezetvédelmi, mind biztonságtechnikai téren, másfelől minden téren
folyamatos innovációra, de ezzel ellentétesen ható árversenyre is kényszerülnek.
Minden gyár egy-egy számára fontos modelljének sikere vagy kudarca óriási
hatással lehet az adott gyártó egész jövőjére. Hazánk nem nagy piac a 170-180
ezer darab körül ingadozó éves újautó-értékesítéssel a 10 millió darab felett
járó EU egészén belül, de a cseppben a tenger elve miatt jó példa sok
következtetésre. A Splash nem csak nekünk szól, ahogyan a közel 15 év után 2 éve
leváltott jelenlegi zászlóshajó, a Swift sem. Minden autógyár igyekszik
kategóriákon túlnyúló, egyre több igényt kielégítő modellekkel előrukkolni, azaz
egyre ritkábbak az úgynevezett igazán rétegautók. Az új Swiftet például remekül
fogadták Európa egészében, sőt az SX-4 testvérmodelljének, a torinói olimpia
hivatalos autójának, az egy kicsit terepjáró, egy kicsit személyautó Fiat
Seidicinek a gyártását is alig győzi exportra az esztergomi gyár, folyamatos
bővítésre, pluszműszakokra késztetve magát. Emiatt a Splash is kilóg a kisautók
köréből, azoknál magasabb, nagyobb ülőhelyet, komfortérzetet és tudatosan
„nagyobb autó vagyok” hatást biztosítva utasainak.
Szóval minden adva van az új családtag befogadásához, most már csak a vásárlókon
múlik, hogy visszaigazolják: jól tippelte-e meg ebből a modellből a Suzuki hazai
illetékese idénre azt a 11 ezer darabos mennyiséget?