hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Reklám és a jó erkölcs

1998. 10. 23.
Napra-Forgó néven jelent meg a közelmúltban egy ingyenes információs és hirdetési kiadvány Budapesten. A milliós példányszámban terjesztett újság először tavaszszal hívta fel magára a figyelmet sajátos reklámkampányával, most pedig a Fővárosi Önkormányzatnak támadt problémája vele illegális név- és címerhasználatért. Abortuszellenes kampánya miatt pedig legutóbb az RTL Klub foglalkozott a magazinnal vasárnapi hírműsorában. A cég igazgatója értetlenül áll a történtek előtt.

A lapkiadó márciusban a parkolási büntetőcédulákhoz hasonló szóróanyagot
helyezett 20 ezer autó szélvédőjére. Ez az akció százezer forintjába kerülhet a
kiadónak, ugyanis ennyire bírságolta meg egy hivatal. A lap azonban két alkalommal is
fellebbezett a döntés ellen, az ügy elbírálása jelenleg is folyamatban van.

Az augusztusi megjelenés óta ismét nincs nyugta a lap kiadójának. A fővárosi önkormányzati
hivatal szerint jogtalanul hivatkozott arra, hogy az önkormányzat támogatását élvezi,
és a főváros címerét is illegálisan tette a borítóoldalra. Az RTL Klub vasárnapi
hírműsorából mindezek mellett az is kiderült, hogy a kiadványban szereplő
abortuszellenes hirdetések pszichológusok szerint "félelmet és bűntudatot
kelthetnek a nőkben, ezért azok a reklámtörvénybe ütköznek".

Alessio Calderale, a Napra-Forgó magazint kiadó A & L Hungary Kiadó és Reklám
Kft. igazgatója a Heteknek elmondta: a szórólapokon a várakozni tilos embléma szándékosan
torzítva jelent meg, és mindegyiken ugyanaz a fiktív rendszám szerepelt, hogy egyáltalán
ne legyen félreérthető. A Fővárosi Önkormányzat a kiadvány szerkesztésének egész
ideje alatt segítséget nyújtott a lapkiadónak, például rendelkezésére bocsátotta
a közhasznú információkat. Meglepte az az állítás, hogy nincs engedélye a név- és
címerhasználatra, mivel írásban kapta meg ezirányú kérelmére a pozitív választ.

A magzatvédelmet propagáló hirdetésekkel kapcsolatban megtudtuk Calderalétól, hogy a
preventív reklámokért a kiadó vállalja a felelősséget. A kiadványban egyébként több
drogellenes, alkoholellenes, sőt AIDS- és dohányzásellenes reklám is található. A
megrendelő célja ezekkel nem a félelemkeltés, hanem inkább a gondolatébresztés, a
felelősségérzés feltámasztása volt. Calderale szerint az RTL Klub kereste ugyan, de
nem próbálta őt megtalálni, hiszen hétvégén nem tartózkodott az irodájában. A
Reklámszövetség azóta megnyugtatta Calderale urat, hogy a kiadvány preventív reklámjainak
egyike sem sérti a reklámtörvényt.

Az olasz származású üzletember különösnek találja, hogy a más reklámújságokban
található pornográf, illetve a prostitúciót nyíltan hirdető reklámokkal
kapcsolatban nincs ekkora felháborodás a médiában. Sajnálja, hogy az a kezdeményezése,
hogy az olasz mintára készült Napra-Forgóból száműzte az erkölcstelen hirdetéseket,
illetve igyekezett tisztes, polgári értékrendet képviselni, ilyen megütközést váltott
ki egyesekben.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!